KUALA LUMPUR : Malaysia mengulangi pendirian untuk terus komited bersama Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dalam pembiayaan mampan bagi memastikan pertubuhan itu terus menjadi tunjang utama di peringkat global dalam aspek kesihatan.

Menurut Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin, Malaysia mengambil maklum berkenaan ketidakseimbangan belanjawan pembiayaan yang mengekang keupayaan WHO dalam melakukan penyampaian terbaik buat negara anggota yang dihadapi sejak sekian lama.

"Justeru, pandemik COVID-19 ini telah mendedahkan betapa perlunya untuk melakukan pembaharuan dari segi mekanisme untuk menyelesaikan masalah pembiayaan secara mampan demi masa depan ," katanya.

Beliau berkata demikian ketika pembentangan bertajuk pembiayaan mampan: Laporan kerja berkumpulan dalam sesi mesyuarat lembaga eksekutif WHO ke-150 di Geneva, Switzerland pada Rabu.

Jelas beliau lagi, Malaysia menyedari, ahli kumpulan kerja bagi pembiayaan mampan ini telah melakukan pelbagai inisiatif termasuk analisis dengan mengambil kira ulasan panel bebas dan tata cara konstruktif bersama negara anggota.

"Malaysia ingin mengulangi sokongan berkenaan sumbangan yang telah dinilai untuk diimplementasikan secara progresif mengikut tempoh ditetapkan berdasarkan kebolehan sesebuah negara untuk membayar.

"Ini sudah tentu harus diikuti dengan ketelusan yang lebih baik, pembaharuan tadbir urus dan melihat cadangan khusus demi kesaksamaan peruntukan, diharapkan melihat kepada program tertentu yang kekurangan dana seperti kesihatan mental," tegasnya.

Dalam masa yang, kata Khairy, Malaysia turut berminat untuk meneroka lebih banyak model inovatif serta model yang telah ditambah baik yang mempunyai kesedaran yang tinggi di peringkat global.

"Ini boleh membantu tetapi mungkin tidak dapat memenuhi sepenuhnya apa yang benar-benar diperlukan negara anggota dan WHO sendiri dalam memenuhi tugasnya dalam meningkatkan sumbangan pertubuhan ini," katanya.