KUALA LUMPUR: Menara KL diterangi cahaya lampu berwarna-warni bertemakan warna bendera Turki sempena sambutan ulang tahun ke-100 penubuhan Republik Turki, pada malam Ahad.

Duta Besar Turki ke Malaysia Emir Salim Yuksel dalam ucapannya pada majlis itu berkata 100 tahun lalu, Turki mengisytiharkan penubuhan republik itu selepas bertahun-tahun berperang dan Turki berjaya mencapai matlamat utamanya iaitu keamanan dan kemakmuran.

"Sejak hari kegemilangan 29 Okt 1923, seratus tahun sudah berlalu, kini Turki yang mempunyai 85 juta penduduk menjadi antara negara paling maju di dunia.

"Selepas seratus tahun, kini kami berada dalam kalangan rakan-rakan di bandar raya Kuala Lumpur yang indah ini," katanya.

Yuksel berkata acara khas itu yang bermula 8 malam hingga 9 malam menunjukkan solidaritii dan melambangkan hubungan yang istimewa antara Turki dan Malaysia.

"Pada kesempatan ini, saya merakamkan penghargaan kepada pengasas Republik ini, Gazi Mustafa Kemal Ataturk dan rakan-rakan seperjuangan yang mengorbankan nyawa mereka demi mendapatkan kemerdekaan," kata Yuksel.

-- BERNAMA