Seorang pemimpin pemberontak Ukraine tidak bersetuju dan menolak sama sekali laporan siasatan Belanda yang merumuskan bahawa peluru berpandu buatan Rusia telah menembak jatuh pesawat Malaysia Airlines MH17 di ruang udara Ukraine.

Dalam tragedi tersebut, kesemua 298 penumpang terkorban.

Aleksandr Zakharchenko memberitahu bahawa siasatan berkenaan tragedi itu "sama sekali tidak dilakukan dengan betul", lapor portal berita BBC.

Dalam hal berkaitan, ketua pejabat penerbangan Rusia telah mendesak badan penerbangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) untuk memulakan siasatan baharu pada Rabu (14 Oktober 2015).

Negara Barat dan Ukraine mendakwa pihak pemberontak bertanggungjawab menjatuhkan pesawat Boeing 777, namun Rusia menuding jari kepada angkatan tentera Ukraine.

Pesawat MH17 tersebut yang dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ditembak jatuh di ruang udara Ukraine sewaktu konflik memuncak antara pasukan tentera pemerintah dengan pejuang pemisah pro-Rusia pada Julai tahun lalu.

Laporan terakhir tragedi itu dikeluarkan pada hari Rabu setelah siasatan dilakukan selama 15 bulan oleh pasukan penyiasat antarabangsa yang diketuai Badan Keselamatan Belanda.

Majoriti mangsa yang terbunuh adalah penumpang warga Belanda iaitu seramai 196 orang manakala penumpang selebihnya dan anak-anak kapal terdiri daripada warganegara daripada 10 buah negara.