PRESIDEN Amerika Syarikat (AS), Joe Biden terus mengkritik Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu yang disifatkan beliau "lebih menyakitkan daripada membantu" Israel kerana gagal mengawal jumlah korban orang awam di Palestin.

Biden turut memberi amaran, Netanyahu berisiko kehilangan sokongan antarabangsa sekiranya terus gagal mengawal kematian orang awam di Palestin.

Bercakap kepada Jonathan Capehart dari MSNBC pada hujung minggu lalu, Biden berkata: "Apa yang berlaku ialah dia (Netanyahu) mempunyai hak untuk mempertahankan Israel, hak untuk terus memerangi Hamas.

“Bagaimanapun, dia mesti… dia mesti… dia mesti memberi lebih perhatian kepada nyawa (orang awam) yang tidak bersalah, yang terkorban akibat daripada tindakan yang diambil.

"Dia menyakitkan - pada pandangan saya, dia menyakiti Israel lebih daripada membantu Israel dengan membuat seluruh dunia - bertentangan dengan pendirian Israel. Dan saya fikir ia adalah satu kesilapan besar."

Sejak berbulan lalu, Biden memberi amaran bahawa Israel berisiko kehilangan sokongan antarabangsa berhubung kematian orang awam yang semakin meningkat di Gaza, di mana angka kematian orang awam telah melepasi 31,000 orang.

Kenyataan terbaharu Biden menunjukkan hubungan yang semakin tegang antara kedua-dua pemimpin itu.

Biden berkata kemungkinan pencerobohan Israel ke atas bandar Rafah di Gaza, di mana lebih 1.5 juta rakyat Palestin berlindung, adalah "garis merah" baginya.

Bagaimanapun, dalam masa sama, Presiden AS itu menegaskan, pentadbirannya tidak akan memotong bekalan senjata seperti pemintas peluru berpandu Iron Dome yang melindungi penduduk awam Israel daripada serangan roket di rantau itu. - CNN