JIKA dibandingkan persaingan antara kadar kebolehjangkitan dan kadar jumlah vaksinasi seluruh dunia, jumlah vaksinasi menunjukkan prestasi yang tidak memuaskan.

Memetik laporan portal Forum Ekonomi Dunia (WEF), pakar kesihatan menjangkakan kira-kira 70 peratus daripada 7.9 bilion populasi dunia ini perlu divaksinasi sepenuhnya bagi menghentikan pandemik COVID-19.

Namun, setakat 21 Jun lalu, hanya 10.04 peratus populasi global sudah melengkapkan vaksin penuh dan kebanyakannya dari negara-negara kaya.

Hanya 0.9 peratus populasi dalam negera-negara berpendapatan rendah yang sudah menerima sekurang-kurangnya satu dos vaksin.

Berdasarkan pemerhatian Profesor dan Felo Penyelidik di Pusat Kesihatan, Risiko, dan Masyarakat, American University School of International Service, Maria De Jesus, berikut adalah antara tiga dapatan utama hasil dari pengumpulan data beliau;


Krisis kesihatan global

Bekalan vaksin bukanlah masalah utama di beberapa negara yang boleh mengedarkan vaksin kepada rakyat di negara mereka sementara beberapa negara berdepan kesukaran mendapatkan bekalan yang secukupnya.

Kebanyakan negara kaya melancarkan strategi untuk membeli secara berlebihan lebih awal.

Berdasarkan pemerhatian beliau, contohnya di Amerika Syarikat, negara itu memperoleh 12 bilion dos vaksin COVID-19 bersamaan 3.7 dos bagi setiap seorang rakyatnya.

Begitu juga di Kanada yang memperoleh 381 juta dos, dan ia sekali gus menyaksikan setiap rakyat negara itu boleh divaksin lima kali dengan dua dos suntikan diberikan.


Begitu juga di Kanada yang memperoleh 381 juta dos, dan ia sekali gus menyaksikan setiap rakyat negara itu boleh divaksin lima kali dengan dua dos suntikan diberikan. Foto: Reuters


Ini menyukarkan negara-negara lain untuk memperoleh bekalan vaksin sama ada melalui inisiatif global, COVAX buat negara-negara miskin memperoleh bekalan vaksin COVID-19.


Akibat tidak bekerjasama

Berdasarkan kajian yang dijalankan Northeastern University berkaitan dua strategi pengagihan bekalan vaksin berlainan, ia mendapati 61 peratus kematian global dapat dielakkan sekiranya negara-negara seluruh dunia bekerjasama untuk melancarkan pengedaran vaksin secara global dengan adil.

Ia berbanding hanya 33 peratus selepas negara-negara kaya memperoleh vaksin terlebih dahulu.

Secara ringkasnya, sekiranya seluruh dunia bersatu, kematian akibat COVID-19 dapat dielakkan kepada setengah daripada jumlah yang direkodkan ketika ini.


Secara ringkasnya, sekiranya seluruh dunia bersatu, kematian akibat COVID-19 dapat dielakkan kepada setengah daripada jumlah yang direkodkan ketika ini. Foto: Reuters


Hasilnya ketika ini, dua keadaan berbeza yang menyaksikan ketidaksamarataan sosial yang menyaksikan hanya negara kaya memperoleh vaksin dan negara miskin berdepan kesukaran untuk membendung pandemik ini.


Kerjasama di peringkat global

Selepas 15 bulan berhadapan dengan pandemik ini, negara-negara kaya mula menyedari kepentingan vaksinasi global.

Susulan itu, pemimpin dari Amerika Syarikat, Kanada, United Kingdom, Kesatuan Eropah dan Jepun baru-baru ini berikrar untuk menyumbang satu bilion dos vaksin COVID-19 kepada negara-negara miskin.

Namun perancangan untuk “memvaksinasi dunia” sehingga 2022, masih belum jelas dan sama ada negara penerima akan memperoleh bekalan vaksin yang mencukupi untuk memberikan vaksin sepenuhnya kepada rakyat mereka untuk mengekang penularan wabak ini.


Negara-negara miskin memerlukan perolehan dana yang mencukupi untuk meningkatkan sistem kesihatan awam mereka dan membeli vaksin. Foto: Reuters


Kesimpulannya jelas beliau, beberapa perkara perlu diutamakan bagi menghentikan pandemik COVID-19.

Ini termasuk mengutamakan akses bekalan vaksin COVID-19 dalam agenda politik negara masing-masing.

Kemudian, negara-negara kaya perlu membantu negara miskin untuk membangunkan infrastruktur pembuatan vaksin mereka untuk menghasilkan lebih banyak peroleh seluruh dunia.

Akhir sekali, negara-negara miskin memerlukan perolehan dana yang mencukupi untuk meningkatkan sistem kesihatan awam mereka dan membeli vaksin.

Negara-negara kaya dan kumpulan G7 boleh membantu dari segi pemberian dana.

Dengan itu, ia juga akan memberikan kesan baik jangka panjang kepada negara-negara miskin.

Sekiranya masih ada negara dalam dunia ini tidak mencapai imuniti kelompok, COVID-19 akan terus menular dan bermutasi. Malah tambahan varian juga dijangka akan berlaku.