ISTANBUL: Undian mengenai penyertaan Sweden ke Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) telah dijadualkan oleh parlimen Turkiye dan ia terdapat dalam agenda badan perundangan itu pada Selasa, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Menurut laman web parlimen Turkiye, masa sebenar undian masih tidak jelas dengan agenda Sweden berada di penghujung senarai 42 agenda yang ditetapkan.

Jika Turkiye meratifikasi penyertaan itu, Hungary akan menjadi satu-satunya anggota NATO yang masih belum meluluskan bidaan Sweden untuk menyertai pakatan tentera berkenaan.

Setiap anggota NATO perlu memberikan lampu hijau kepada Sweden untuk menyertai pakatan itu.

Jawatankuasa hal ehwal luar parlimen Turkiye telah pun mengundi menyokong keahlian Sweden.

Ancaman pencerobohan Rusia berikutan perang di Ukraine telah mendorong Sweden dan Finland memohon keahlian NATO dengan Finland menyertai NATO pada April tahun lepas.

Turkiye bagaimanapun melambatkan ratifikasi Sweden selama lebih setahun, menuntut negara Nordik itu menangani kebimbangan keselamatan Ankara terutamanya dakwaan Stockholm menyokong kumpulan yang didakwa Ankara sebagai "pengganas", merujuk kepada Parti Pekerja Kurdistan (PKK) yang diharamkan.

--BERNAMA-dpa