POLIS Hong Kong mempergiatkan siasatan pembunuhan kejam membabitkan model dan pempengaruh popular Abby Choi dengan menemu bual penduduk di perkampungan Tai Po pada Rabu.

Ia bagi mengumpul lebih banyak bukti tentang kematian wanita berusia 28 tahun itu.

Puluhan pegawai dari Unit Jenayah Wilayah Barat Kowloon dikerah ke kawasan kampung berkenaan bagi mendapatkan maklumat termasuk jika melihat individu mencurigakan di kawasan kejiranan pada 21 Februari lalu.

Seorang penduduk yang hanya dikenali sebagai Chan memaklumkan pihak berkuasa menyoalnya termasuk jika ada terdengar sebarang bunyi meragukan pada hari kejadian.

Bagaimanapun, wanita berusia 65 tahun itu memaklumkan tidak mendengar apa-apa kerana tidur awal pada malam kejadian.

Beberapa penduduk turut memberikan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang dipasang di kenderaan dan kediaman mereka.

Sementara itu, seorang pekerja di sebuah restoran memaklumkan bilangan pengunjung telah menurun sebanyak dua pertiga sejak beberapa hari lalu.

"Biasanya kami menerima kunjungan keluarga yang datang bersama anak-anak untuk mendaki dan menjamu selera.

"Tetapi mereka tidak datang dalam beberapa hari lalu mungkin kerana berita ngeri (pembunuhan) itu," kata pekerja itu, yang tidak didedahkan identiti.

Choi dipercayai dibunuh minggu lalu dengan suspek didakwa memotong mayatnya di sebuah flat seluas 500 kaki persegi.

Pada Ahad, tengkorak dan beberapa tulang rusuk Choi ditemui dalam periuk besar berisi sup di sebuah rumah tiga tingkat di Tai Po.

Beberapa anggota badan mangsa turut diambil minggu lalu dari peti sejuk di kediaman sama.

Setakat ini, empat suspek iaitu bekas suaminya Alex Kwong, bekas abang ipar, serta ibu bapa mentua Choi ditahan reman tanpa ikat jamin selepas dihadapkan ke mahkamah pada Isnin atas tuduhan membunuh dan menghalang proses keadilan.

Punca kematian dipercayai ada kaitan dengan pertikaian di antara Choi dan bekas suaminya Kwong serta keluarga mentua berhubung harta bernilai puluhan juta dolar.