PRESIDEN Perancis Emmanuel Macron mewajibkan semua petugas kesihatan di negara itu mendapatkan vaksin COVID-19 sebelum 15 September.

Gesaan turut dibuat kepada seluruh rakyat Perancis memandangkan varian Delta yang melanda negara itu melonjakkan kembali jumlah kes COVID-19.

"Negara ini berdepan penyebaran semula epidemik yang kuat, melibatkan semua wilayah kita," katanya menerusi siaran televisyen di Paris pada Isnin.

Setakat ini, 40 peratus populasi di Perancis telahpun diberikan vaksin lengkap.

Sebilangan besar negara di Eropah tidak mewajibkan vaksinasi.

Bagaimanapun, setelah puluhan ribu meninggal dunia di Perancis akibat varian Delta, Macron mendesak semua rakyat mendapatkan vaksin terutama petugas kesihatan, pekerja rumah jagaan dan sukarelawan yang merawat orang tua serta rumah jagaan.

"Untuk melindungi diri dan kesatuan kita, kita harus bergerak ke arah memvaksinasi semua warga Perancis, kerana ini adalah satu-satunya cara untuk kembali ke kehidupan normal.

"Pertama, vaksinasi akan diwajibkan tanpa penangguhan untuk semua kakitangan kejururawatan dan petugas bukan kesihatan di hospital, klinik, rumah persaraan, pusat jagaan orang kurang upaya (OKU) dan semua profesional atau sukarelawan yang bekerja bersentuhan dengan orang tua atau OKU, termasuk yang di rumah.

"Vaksinasi (untuk mereka) akan jadi satu kewajipan tanpa ditangguh lagi," katanya.


Di Perancis, vaksin tersedia secara meluas untuk sesiapa sahaja yang berumur 12 tahun ke atas.

Bagaimanapun, minat berkurangan dalam kalangan rakyat disebabkan keraguan vaksin dan tidak lagi merasakan virus COVID-19 satu ancaman.

Jangkitan COVID-19 di Perancis mulai meningkat sejak dua minggu yang lalu, menyaksikan perkhidmatan kesihatan mencatatkan lonjakan untuk rawatan kecemasan.