PANAMA CITY : Perbicaraan 27 individu yang dikaitkan dengan skandal pengubahan wang haram "Panama Papers" bermula di mahkamah jenayah Panama.

Mereka yang dibicarakan termasuk pemilik firma undang-undang Mossac-Fonseca, yang merupakan dalang utama dalam pendedahan dokumen pada 2016 itu.

Panama Papers merujuk kepada pendedahan wujudnya 11.5 juta akaun luar pesisir, yang menjadi kaedah kalangan individu terkaya dunia menyembunyikan kekayaan mereka.

Pendedahan itu sebelum ini menyebabkan peletakan jawatan perdana menteri Iceland, dan mencemar reputasi pemimpin-pemimpin Argentia, Ukraine, ahli politik China dan Presiden Rusia, Vladimir Putin, antaranya.

Perbicaraan yang sebelum ini tertunda bermula dengan barisan peguam Jürgen Mossack, Ramón Fonseca dan beberapa bekas pekerja firma tersebut, berdepan tuduhan pengubahan wang haram.

Mossack dilaporkan hadir untuk perbicaraan, sementara Fonseca dilaporkan tidak hadir kerana maish menerima rawatan di sebuah hospital di Panama.

Kes tersebut tertumpu kepada dakwaan firma tersebut mewujudkan syarikat pesisir untuk memperoleh hartanah di Panama dengan menggunakan sumber wang dari skim rasuah di Brazil, yang dikenali sebagai 'Car Wash'.

Fonseca dalam kenyataan sebelum ini mendedahkan firma yang ditutup pada 2018 itu tidak mempunyai kawalan ke atas bagaimana anak guam mereka menggunakan syarikat yang diwujudkan untuk mereka.

Kedua-dua Mossack dan Fonseca mempunyai kewarganegaraan Panama, dan akan kekal di negara itu kerana Panama tidak mengekstradisi warganya.

Kedua-duanya dilepaskan daripada tuduhan lain pada 2022.

Dokumen Panama Papers kali pertama didedahkan kepada akhbar harian Jerman Suddeutsche Zeitung sebelum dikongsi dengan Konsortium Wartawan Penyiasat Antarabangsa, yang kemudian mula mendedahkan laporan itu dengan kerjasama organisasi media lain pada 2016. - Agensi