TORONTO: Perdana Menteri Palestin Mohammad Shtayyeh pada Isnin mengadakan perbincangan dengan anggota Kongres Amerika Syarikat mengenai cara memulihkan proses politik, peranan Washington dalam memelihara penyelesaian dua negara dan mengiktiraf negara Palestin.

Shtayyeh bertemu dengan 22 delegasi di bandar Ramallah, Tebing Barat diketuai pemimpin Demokrat, Hakeem Jeffries, Agensi Anadolu memetik kenyataan Pejabat Perdana Menteri Palestin.

Pada pertemuan itu, Shtayyeh menyeru Kongres AS untuk mengundi bagi pengiktirafan negara Palestin.

Beliau berkata Israel melanggar undang-undang antarabangsa setiap hari menerusi pembunuhan, serangan dan membina penempatan haram, menegaskan bahawa ini menyebabkan kemusnahan sistematik penyelesaian dua negara.

Beliau menyeru Kongres AS untuk memaksa Israel supaya membenarkan pilihan raya Palestin merangkumi Baitulmaqdis, mengikut perjanjian yang ditandatangani.

Beliau juga menggesa delegasi kongres mendorong pindaan undang-undang dan peraturan yang menyasarkan Pihak Berkuasa Palestin dan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO) dengan mengaitkannya dengan keganasan.

Pada 7 Sept 2018, di bawah pimpinan bekas Presiden AS Donald Trump, AS memutuskan untuk mengurangkan lebih AS$20 juta bantuan kepada hospital yang merawat rakyat Palestin di Baitulmaqdis Timur dan menutup pejabat PLO di Washington, D.C. pada 10 Sept.

Pentadbiran Presiden Joe Biden, sebaliknya, berjanji untuk membuka semula Konsulat AS di Baitulmaqdis Timur dan pejabat PLO di Washington serta meneruskan semula bantuan kepada Palestin.

-- BERNAMA