SEBUAH jet F-35 milik tentera United Kingdom (UK) terhempas sejurus berlepas dalam insiden dilapor berlaku awal bulan ini.

Video dramatik kejadian yang tular di media sosial itu memaparkan jet F-35 tersebut terjunam dari tanjakan pada kapal pengangkut pesawat Tentera Laut Diraja HMS Queen Elizabeth.

Rakaman itu turut menunjukkan juruterbang sempat melenting keluar ketika pesawat bernilai £100 juta itu terjunam ke dalam laut.


Difahamkan ketika kejadian, mereka sedang menjalani operasi penerbangan di Mediterranean, lapor BBC.

Video berkenaan menunjukkan jet itu secara tiba-tiba bergerak semakin perlahan apabila sampai ke tanjakan menyebabkan ia tidak dapat berlepas dengan sempurna sebelum terjunam ke dalam laut.

Rakaman dipercayai diambil daripada salah sebuah kamera pengawasan pada kapal pengangkut berkenaan.

Beberapa saat selepas jet itu hilang dari pandangan, sebuah payung terjun dilihat terbuka di hadapan kapal seberat 65,000 tan itu.

Kementerian Pertahanan UK dalam pada itu mengesahkan kejadian dan berkata juruterbang pesawat ditemui selamat.

Kenyataan itu menambah terlalu awal untuk mengulas mengenai rakaman itu dan usaha sedang dijalankan untuk mendapatkan semula pesawat tersebut.

Siasatan itu masih diteruskan namun wujud spekulasi bahawa kemalangan mungkin disebabkan oleh penutup enjin yang masih terpasang pada jet.

Siasatan juga dipercayai menjurus kepada bagaimana rakaman itu boleh tersebar kepada umum.