BANGKOK: Perdana Menteri Thailand Srettha Thavisin akan menghadiri Sidang Kemuncak Majlis Kerjasama ASEAN-Teluk (GCC) di Riyadh, Arab Saudi pada Jumaat.

Menurut Kementerian Luar, Srettha yang juga Menteri Kewangan akan menggunakan peluang ini untuk membina kepercayaan, meningkatkan keyakinan serta mempromosi potensi ekonomi Thailand kepada GCC.

"Dengan dana kekayaan berdaulat yang ditubuhkan oleh Ahli GCC bernilai lebih US$4 trilion, Thailand boleh menarik pelaburan dalam bidang kepentingan bersama seperti tenaga bersih, makanan dan pertanian, pelancongan, kesihatan awam dan pembangunan infrastruktur," katanya.

Sidang kemuncak itu akan membincangkan hala tuju masa depan hubungan ASEAN-GCC.

GCC yang dianggotai enam negara - Arab Saudi, Bahrain, Kuwait, Oman, Qatar, Emiriah Arab Bersatu - mula menjalin hubungan dengan ASEAN pada 1990.

Kementerian Luar berkata penyertaan Srettha pada sidang kemuncak itu akan menunjukkan komitmen Thailand untuk mengukuhkan hubungan dengan GCC.

"Sidang kemuncak itu akan meningkatkan kesedaran dalam kalangan rakyat dan sektor swasta kedua-dua wilayah, serta menggalakkan pertukaran dan lawatan, terutama dalam pelancongan perubatan.

Thailand merupakan destinasi pilihan utama hampir 300,000 pelancong GCC pada tahun 2022.

Sementara itu, Jurucakap Kerajaan, Chai Wacharonke berkata pertemuan antara pemimpin ASEAN dan GCC akan membincangkan usaha untuk menggalakkan kerjasama ekonomi dan pelancongan, serta hubungan rakyat antara kedua-dua wilayah.

-- BERNAMA