Seorang profesor di China telah dipecat selepas dia mengkritik Pengerusi pertama Parti Komunis negara itu, Mao Tze Tung atau Mao Zedong, ketika ulang tahun ke-123 kelahiran tokoh itu melalui komen yang dimuat naik atas talian, hingga mencetuskan kemarahan golongan berhaluan kiri.

Reuters melaporkan, Mao, yang meninggal dunia pada 9 Disember 1976, masih dihormati sebagai pengasas China moden serta wajahnya masih terpapar di setiap not matawang yuan.

Namun, mendiang lebih dihormati golongan haluan kiri yang percaya bahawa China kini sudah menjadi terlalu kapitalis dan mengamalkan ketidaksamarataan sepanjang tempoh tiga dekad reformasi pasaran.

Pada masa yang sama, pandangan terhadap Mao dan legasinya mencerminkan perbezaan pemikiran antara kumpulan reformis dan ortodoks China.

Profesor jurusan seni, Deng Xiaochao, 62, dari Universiti Shandong Jianzhu, telah memuat naik komen dalam laman sosial Weibo pada 26 Disember, yang menyatakan bahawa Mao bertanggungjawab atas masalah kebuluran yang mengakibatkan kematian 3 juta orang, selain Revolusi Budaya yang mengorbankan 2 juta orang.

Komen tersebut telah dipadam namun imejnya sempat dirakam dan disebarkan.

Kritikan umum sangat jarang berlaku di China dan penyokong Mao telah mengadakan protes terhadap Deng dengan melaungkan, ‘sesiapa menentang Mao adalah musuh rakyat’.

Akhbar tabloid Global Times pada Isnin melaporkan bahawa Deng disingkir daripada jawatannya sebagai kaunselor dalam pentadbiran wilayah Khamis lalu, sementara jawatankuasa universiti memberi kenyataan bahawa Deng tidak lagi berkhidmat sebagai tenaga pengajar dan tidak dibenarkan menganjurkan acara sosial di kampus.

Pentadbiran Shandong memberitahu, pemecatan Deng disebabkan pelanggaran peraturan negara dan kerajaan, tanpa maklumat terperinci.

Sejarah moden adalah subjek sensitif di China, memandangkan kesahihan parti tersebut di China adalah berasaskan dakwaan-dakwaan tentang pencapaiannya.