TEHRAN: Protes yang dicetuskan oleh kematian seorang wanita muda dalam tahanan polis berterusan di seluruh Iran pada Ahad sebagai menentang tindakan keras pihak berkuasa.

Kumpulan hak asasi manusia berkata, sekurang-kurangnya 185 orang, termasuk kanak-kanak telah terbunuh dalam demonstrasi itu.

Protes antikerajaan yang bermula pada 17 September semasa pengebumian Mahsa Amini yang berusia 22 tahun di bandar Kurdish, Saqez, telah bertukar menjadi cabaran terbesar kepada pemimpin ulama Iran.

Penunjuk perasaan menyeru kejatuhan pemimpin tertinggi Ayatollah Ali Khamenei.

Kumpulan hak asasi manusia yang berpangkalan di Norway berkata, sekurang-kurangnya 185 orang termasuk 19 kanak-kanak telah terbunuh dalam tunjuk perasaan di seluruh Iran.

Jumlah pembunuhan tertinggi berlaku di wilayah Sistan dan Baluchistan dengan separuh daripada jumlah yang direkodkan.

Pihak berkuasa menyifatkan protes itu sebagai rancangan musuh Iran termasuk Amerika Syarikat.

Mereka telah menuduh penentang bersenjata antara lain melakukan keganasan yang dilaporkan telah menyebabkan sekurang-kurangnya 20 anggota pasukan keselamatan terbunuh.

Video yang dikongsi di media sosial menunjukkan protes di berpuluh-puluh bandar di seluruh Iran dengan ratusan pelajar sekolah menengah universiti mengambil bahagian.

Pihak berkuasa cuba meleraikan penunjuk perasaan menggunakan gas pemedih mata dan terdapat juga kes peluru hidup yang digunakan.

Bagaimanapun, pihak berkuasa Iran telah menafikan bahawa peluru hidup telah digunakan.