Sepuluh keluarga yang diwakili firma guaman Amerika Syarikat, Wisner Law Firm, telah memfailkan saman terhadap syarikat penerbangan, AirAsia dan juga Airbus atas nahas yang berlaku pada pesawat QZ8501.

Tuntutan yang difailkan di Illinois, Amerika Syarikat turut menamakan Honeywell International, Motorola Inc dan pembekal yang lain bersama dengan Airbus sebagai defendan.

Peneraju Wisner Law Firm, Floyd Wisner dalam satu kenyataan berkata, walaupun laporan awal mendapati cuaca yang merupakan faktornya, pesawat itu mengalami kerosakan pada sistem 'fly-by-wire'.

"Airbus dan pengeluar pembekalnya menyedari masalah yang menyebabkan perlindungan 'fly-by-wire' mengalami kerosakan, tetapi mereka nampaknya tidak melakukan apa-apa tentang hal itu meskipun telah banyak kejadian," katanya dalam kenyataan tersebut pada Selasa.

Beliau juga mendakwa AirAsia tidak mengendalikan tuntutan daripada penumpang mengikut piawaian antarabangsa, serta menyelar syarikat itu kerana hanya membayar separuh dari jumlah ganti rugi -- berbeza dengan apa yang diperolehi oleh mangsa nahas pesawat sebelum ini.

"Walaupun pemilik AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes, berjanji bahawa keluarga mangsa akan dilayan dengan adil, AirAsia hanya membuktikan bahawa ianya syarikat penerbangan tambang yang rendah, dengan pampasan yang rendah," katanya.

Menurut Wisner, beliau menjangkakan lebih ramai keluarga akan turut serta dalam kes saman ini dan beliau bersedia untuk bertemu dengan mereka.

Penerbangan QZ8501 sedang dalam perjalanan dari Surabaya, Indonesia ke Singapura sebelum terhempas ke dalam Laut Jawa pada 28 Disember 2014, membunuh semua 155 penumpang dan tujuh anak kapal.