PARIS: Raja Britain, Raja Charles III, pada Rabu petang menyeru Britain dan Perancis untuk "menyegarkan semula" persahabatan mereka untuk menghadapi cabaran abad ke-21, lapor Xinhua.

Tiba di Perancis pada Rabu petang untuk lawatan rasmi selama tiga hari, Raja Charles membuat kenyataan tersebut semasa majlis makan malam negara yang dianjurkan oleh Presiden Perancis Emmanuel Macron di Istana Versailles.

Baginda memuji "hubungan yang berkekalan" antara Britain dan Perancis, menyatakan bahawa hubungan antara rakyat Britain dan Perancis adalah "pelbagai" dan mewakili nadi Perjanjian Cordiale yang ditandatangani oleh kedua-dua negara pada 1904.

Raja Charles berkata sudah tiba masanya untuk meningkatkan semula persahabatan dua hala bagi memastikan ia bersedia menghadapi cabaran abad ke-21.

"Hubungan kita, sudah tentu, tidak selalu begitu mudah," katanya, menambah bahawa kedua-dua negara mempunyai "sejarah yang panjang dan rumit".

"Dalam semua ini, kita boleh bergantung pada persahabatan kita yang kukuh, yang diperbaharui dan disegarkan semula dengan setiap generasi baharu."

Sementara itu, Macron berkata lawatan Raja Charles ke Perancis adalah "penghormatan" kepada masa lalu dan "jaminan" masa depan.

Walaupun Brexit, "kita akan terus menulis sebahagian masa depan benua kita bersama-sama untuk menghadapi cabaran dan melayani sebab-sebab yang kita miliki bersama," katanya.

Raja Charles, bersama isterinya, Raja Permaisuri Camilla, akan berjumpa dengan wakil-wakil perniagaan Perancis dan Britain pada Khamis sebelum pergi ke Bordeaux pada Jumaat.

-- BERNAMA