JAKARTA: Ratusan doktor dan jururawat di Indonesia dilaporkan mengadakan protes menggesa wakil rakyat menghentikan usul semakan undang-undang kesihatan yang disifatkan tidak melindungi hak pengamal perubatan.

Februari lalu, Parlimen Indonesia mencadangkan semakan undang-undang kesihatan sedia ada disemak semula termasuk membolehkan pesakit mendakwa pekerja kesihatan atas kesalahan profesional.

Dalam usul itu juga, Parlimen mencadangkan membenarkan pengamal perubatan asing masuk ke negara itu dalam usaha mengatasi kekurangan kakitangan.

Dalam pada itu, kerajaan Indonesia turut menyatakan bahawa semakan perlu dilakukan semula untuk menyelaraskan undang-undang sedia ada.

Jurucakap Kementerian Kesihatan, Siti Nadia Tarmizi, berkata bahawa undang-undang baru bertujuan untuk menaik taraf perkhidmatan di negara berpendapatan sederhana.

Namun begitu, sekurang-kurangnya lima kesatuan sekerja mengutarakan kebimbangan kerana berpendapat pekerja sektor kesihatan bakal terkesan.

Ketua Persatuan Perubatan Indonesia, Mohammad Adib Khumaidi, yang menyertai protes di luar Parlimen pada Isnin memberitahu ketakutan mereka adalah mengenai kepastian undang-undang dan perlindungan.