Pemimpin pembangkang Kemboja yang kini dalam buangan, Sam Rainsy, menghargai sokongan yang berikan oleh ahli parlimen negara ini terhadap demokrasi di negaranya.

Menurut Rainsy, sokongan dari anggota parlimen Malaysia jelas apabila beliau dan Naib Presiden Parti Penyelamat Nasional Kemboja (CNRP) Mu Sochua dijemput untuk mengadakan mesyuarat tertutup di bangunan parlimen pada Selasa.

Beliau menjelaskan sokongan itu juga sangat bermakna kepada rakyat Kemboja yang beliau dakwa mahukan hak demokrasi dari kerajaan sedia ada.

Rainsy juga menghargai kebenaran yang diberikan oleh kerajaan dan pihak berkuasa negara ini kepada beliau untuk memasuki negara ini.

Beliau berkata akan berada di negara ini selama beberapa hari dan akan mengadakan pertemuan dengan beberapa kumpulan masyarakat sivil.

"Di negara ini, kami mempunyai ramai teman dan kami akan berusaha untuk kembali ke Kemboja namun demi keselamatan, saya tidak boleh dedahkan ke mana saya akan pergi. Ia tidak selamat bagi kami," katanya kepada pemberita di luar bangunan parlimen.

Tambahnya beliau akan kembali ke Kemboja pada bila-bila masa bergantung kepada rundingan dengan kesatuan Eropah.

"Bila-bila masa, mungkin esok atau hari ini, dia ia boleh jadi sehari selepas esok, ia bergantung kepada rundingan yang sedang dilakukan dengan pihak Kesatuan Eropah.

"Selepas Kem Sokha dibebaskan ia seolah-olah satu indikasi untuk kami pulang biarpun ia masih belum jelas," katanya.

Rainsy kini berdepan berbagai tuduhan jenayah di negaranya akibat penentangannya terhadap kerajaan sedia ada.

Pada Ahad, Kemboja membebaskan tokoh pembangkang terkemuka Kem Sokha dari tahanan rumah yang dikenakan sejak dua tahun lalu.

Kem Sokha ditangkap pada 2017 dan dituduh merancang menggulingkan kerajaan Kemboja.