MADRID: Saluran paip gas akan dibina menghubungkan Iberia ke Perancis dan seluruh Eropah, Perdana Menteri Sepanyol Pedro Sanchez mengesahkannya pada Khamis, lapor Xinhua.

Sepanyol, Perancis dan Portugal bersetuju untuk bekerjasama dalam projek itu, kata Sanchez.

Bercakap sekembalinya ke Sepanyol selepas menghadiri sidang kemuncak EU mengenai krisis tenaga, Sanchez berkata saluran paip itu akan meningkatkan dua saluran sedia ada antara Sepanyol dan Perancis.

Ia juga akan membantu menyalurkan hidrogen dan gas hijau semasa tempoh peralihan yang diperlukan oleh Eropah sehingga ia meningkatkan kapasiti tenaga boleh baharu.

"Koridor Tenaga Hijau" akan menghubungkan Barcelona ke Marseilles di selatan Perancis. Ia menggantikan skim "MidCat", yang digugurkan pada 2019 susulan kebimbangan terhadap kos dan peraturan.

Krisis tenaga yang berterusan disebabkan konflik di Ukraine dan ketidaktentuan mengenai bekalan dari Rusia, mendorong semula pelan untuk menyalurkan gas melalui Portugal dan Sepanyol (yang disambungkan melalui saluran paip ke Algeria).

Sepanyol mengambil masa beberapa bulan mendesak pelaksanaan projek itu, yang turut disokong oleh Jerman.

Selain saluran paip Algeria, Sepanyol juga mempunyai kapasiti tinggi untuk menukar gas asli cecair (LNG), menerusi enam terminal LNGnya.

--BERNAMA