BANGKOK: Sidang pertama Parlimen Thailand bagi memilih Speaker Dewan pasca Thailand Memilih Mei lepas akan bermula hari ini ketika mana kebuntuan mengenai siapa calon Perdana Menteri masih belum dimuktamad.

Pemimpin Parti Prachachat, Wan Muhamad Noor Matha mendedahkan beliau masih belum dimaklumkan secara rasmi mengenai pencalonannya sebagai Speaker Dewan oleh Parti Pheu Thai.

Katanya, beliau tidak mahu jawatan itu kerana ingin kekal sebagai pemimpin Parti Prachachat dan jawatan politik penting lain.

Bagaimanapun, katanya, jika Pheu Thai benar-benar mahukan dia menjalankan tugas itu dan Parti Move Forward (MFP) meluluskannya, beliau akan menggalas tugas berkenaan demi demokrasi dan menamatkan perebutan antara dua parti gabungan utama terbabit.

Kata beliau, jika Pheu Thai benar-benar berazam untuk mencalonkannya, manakala MFP juga sependapat, ditambah rakyat bersetuju, beliau sedia menerima pencalonan.

MFP dan Pheu Thai berdepan konflik berhubung kedudukan Speaker Dewan kerana pada awalnya, kedua-dua pihak mahu mengisi kedua-dua jawatan iaitu Perdana Menteri dan Speaker Dewan.

Namun dalam perkembangan berikutnya, mereka berpendirian, adalah lebih sesuai untuk seorang Ahli Parlimen yang berpengalaman dilantik sebagai Speaker Dewan.

Penganalisis politik percaya Wan Muhamad tidak berat sebelah dan pilihan terbaik untuk menamatkan konflik antara kedua parti berkenaan.

Wan Muhamad sebelum ini pernah dilantik sebagai Speaker Dewan, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Pengangkutan sebanyak dua kali, Menteri Pertanian dan Koperasi serta Menteri Dalam Negeri.

Beliau dipilih sebagai Ahli Parlimen sebanyak 11 kali dan banyak terbabit dalam menyelesaikan keganasan di wilayah paling selatan di Thailand.

Beliau juga Ahli Parlimen beragama Islam pertama yang mengisi jawatan Speaker Dewan sekitar tahun 1996 dan 2000.

Sementara itu, Setiausaha Agung MFP, Chaithawat Tulathon, enggan mengulas laporan bahawa Parti Pheu Thai akan mencalonkan Wan Muhamad bagi jawatan Speaker Dewan.

Pencalonan bagi jawatan Speaker Dewan akan berlangsung semasa sidang pertama Parlimen pada Selasa.

Pada Isnin, sesi Parlimen pertama pasca pilihan raya pada pertengahan Mei lalu dirasmikan Raja Vajiralongkorn.