NEW YORK: Sebuah kumpulan bebas akan menilai agensi pelarian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) UNRWA.

Setiausaha Agung PBB Antonio Guterres mengumumkan ia akan diketuai oleh bekas Menteri Luar Perancis Catherine Colonna, selepas Israel menuduh beberapa kakitangan UNRWA terlibat dalam serangan oleh pejuang Hamas.

Menurut Guterres, semakan bebas ini akan menilai keupayaan UNRWA untuk memastikan ia bersikap berkecuali dan akan bertindak balas terhadap dakwaan palsu Israel.

Tambah wakilnya, UNRWA perlu berfungsi secepat mungkin, kerana badan itu telah menyalurkan bantuan kepada lebih 2 juta rakyat Palestin yang kebuluran selepas serangan kejam Israel.

Colonna akan bekerjasama dengan Institut Raoul Wallenberg di Sweden, Chr. Institut Michelsen di Norway dan Institut Hak Asasi Manusia Denmark.

Mereka dijangka akan menyerahkan laporan interim pada akhir Mac, sementara laporan akhir dijangka didedahkan kepada umum hujung April depan.

Guterres berkata semakan bebas itu akan dilakukan bersama siasatan yang sedang dijalankan oleh Pejabat Perkhidmatan Pengawasan Dalaman PBB.

Kira-kira 15 daripada penderma terpenting UNRWA, termasuk Amerika Syarikat, telah menggantung pembiayaan selepas Israel mendakwa 12 daripada 13,000 kakitangan agensi itu terlibat dalam serangan Hamas pada 7 Oktober di selatan Israel.

UNRWA memberi amaran minggu lalu bahawa ia mungkin terpaksa menutup operasinya menjelang akhir Februari jika pembiayaan tidak diteruskan.

Guterres sebelum ini berkata sembilan daripada mereka yang terlibat telah dipecat, seorang telah maut dan identiti dua lagi sedang dijelaskan.