SINGAPURA: Kementerian Dalam Negeri (MHA) Singapura menyifatkan laporan kononnya 3,500 individu asing berpendapatan tinggi akan diberikan taraf kerakyatan negara itu pada tahun ini sebagai ‘mengelirukan dan tidak berasas’.

Memetik laporan portal berita Channel News Asia (CNA), MHA menegaskan tidak tahu bagaimana Ketua Penyelidik firma New World Wealth, Andrew Amolls yang berpengkalan di Johannesburg, Afrika Selatan memperoleh maklumat sedemikian.

Kenyataan Amolls itu disiarkan oleh akhbar Cina, Lianhe Zaobao pada Khamis lalu.

“Dianggarkan antara 3,000 dan 3,500 individu berpendapatan tinggi dijangkakan akan menjadi warganegara Singapura pada 2023… kebanyakan daripada mereka berasal dari China,” kata Amolls.

Zaobao juga memetik dakwaan firma berkenaan bahawa setiap individu itu memiliki sekurang-kurangnya AS$6 juta nilai kekayaan.

Pihak berkuasa Singapura berkata, kelulusan permohonan menjadi warganegara Singapura bagi tahun 2023 ‘masih belum diputuskan.’

Menurut MHA, pemberian taraf kerakyatan negara itu bergantung pada beberapa faktor termasuk manfaat yang diperoleh Singapura, perniagaan yang diusahakan di Singapura, jumlah rakyat Singapura yang digajikan serta kemampuan individu berkenaan menyesuaikan diri dalam persekitaran masyarakat selain komitmen mereka untuk menetap di negara itu.

Dalam perkembangan sama, laman web penguat kuasa imigresen dan pusat pemeriksaan Singapura dengan jelas menyebut, penilaian permohonan kewarganegaraan Singapura juga dibuat berdasarkan hubungan keluarga mereka dengan warga Singapura, sumbangan ekonomi, kelayakan, usia, profil keluarga dan tempoh masa menetap di negara itu.

MHA turut menegaskan, memiliki kekayaan bersih yang tinggi tidak menjamin pemberian kewarganegaraan.