SINGAPURA: Menteri Negara Ehwal Dalam Negeri Singapura, Muhammad Faishal Ibrahim menyatakan kebimbangan terhadap ancaman keganasan dan ekstremisme susulan konflik di Afghanistan, lapor The Straits Time Singapore pada Ahad.

Dalam masa sama, beliau juga menyuarakan kebimbangan dengan kumpulan radikal Islam dari Asia Tenggara yang mungkin terinspirasi untuk melakukan perjalanan ke Afghanistan seperti yang dilakukan anggota Jemaah Islamiah sebelum ini.

“"Pengambilalihan Taliban dapat memberi inspirasi kepada kumpulan pengganas serantau dalam perjuangan keras mereka untuk menegakkan pemerintahan Islam.

“Oleh itu, saya tidak dapat menekankan betapa pentingnya tahap berwaspada dan melakukan peranan kita untuk menjaga Singapura agar selamat," katanya dalam perbincangan meja bulat dengan organisasi akar umbi di Admiralty.

Perbincangan meja bulat, bertajuk "Memperkasakan Belia: Mengatasi Ekstremisme dan Memperkukuh Perpaduan Sosial", dianjurkan bersama dengan Kumpulan Penjagaan Antara Agensi (ACG) dan Kumpulan Pemulihan Agama ( RRG).

Menurut Muhammad Faishal, dialog berterusan antara komuniti adalah penting dan mengukuhkan komitmen untuk mengelakkan keretakan dan pembentukan kumpulan berkenaan dalam struktur sosial.

Muhammad Faishal yang juga Menteri Pembangunan Negara menekankan bahawa tanggungjawab menjaga keharmonian kaum dan agama di Singapura adalah usaha seluruh masyarakat.