SEORANG lelaki yang dikenali sebagai R, 57, dipercayai telah membunuh dan menanam hidup-hidup tujuh mayat bayi di satu kawasan hasil daripada perlakuan sumbang mahram terhadap anak kandungnya sendiri.

Kejadian ini berlaku daripada tahun 2013, 2015, 2016, 2018, 2019, 2020, dan akhir sekali pada tahun 2021 di Banyumas, Jawa Barat, Indonesia.

Mengikut siasatan, polis mendakwa tujuh daripada bayi yang dibunuh terdiri dari empat bayi perempuan dan tiga bayi lelaki.

Kata Ketua Polis Banyumas, Agus Supriadi Siswanto, R terkenal dalam kalangan penduduk setempat sebagai dukun.

"Aktiviti sehariannya adalah memancing selain mengubat orang," katanya kepada media tempatan.

R difahamkan memiliki tiga orang isteri, bagaimanapun isteri pertama dan keduanya telah diceraikan. Sementara E merupakan anak pertama daripada isteri ketiga R.

Hubungan sumbang mahram antara R dan E pula diketahui oleh isteri ketiga R namun tidak berani melaporkan kepada pihak berkuasa kerana diancam bunuh.

Menurut laporan media tempatan lagi, R dikatakan melakukan ritual (pembunuhan) itu atas perintah dari seorang pengamal paranormal yang ditemuinya ketika bekerja sebagai buruh binaan pada 2011.

"Jika kamu ingin kaya, anak kamu 'digauli' sampai tujuh kali," kata R yang meniru ucapan dukun terbabit.

Ditanya adakah sudah kaya, jawab R ringkas; "Belum."

R tidak mempunyai rumah dan tinggal bersama-sama anaknya, E di sebuah pondok berdekatan tempat mayat-mayat bayinya ditanam.

Kes ini bermula apabila dua pekerja pembersihan tanah telah menemui objek yang disyaki sebagai tulang manusia pada 15 Jun lalu sewaktu pembersihan kawasan di lakukan.

Sehingga kini, pihak polis masih lagi menjalankan operasi untuk mengesan saki baki peninggalan tulang daripada tujuh rangka bayi manusia yang dikatakan di tanam di sebuah lokasi di Jawa Tengah, Indonesia. 

Pihak polis juga percaya bahawa pelaku tidak bertindak keseorangan dalam melakukan perkara terkutuk itu.

Pihak polis masih lagi menjalankan siasatan sama ada itu adalah motif pelaku atau hanya sekadar alasan semata-mata.

Sumber: Kompas.com

Artikel ini diterbitkan di portal Gempak