HO CHI MINH CITY: Taikun minuman ringan Vietnam telah dipenjarakan selama lapan tahun pada hari Khamis dalam kes penipuan AS$40 juta (RM191 juta) menjadikannya tokoh perniagaan berprofil tinggi terbaharu yang diambil tindakan dalam usaha membanteras rasuah yang menyeluruh di negara itu.

Kempen meluas negara komunis untuk menghapuskan rasuah endemik telah menyaksikan lebih 4,400 orang didakwa atas kesalahan jenayah, termasuk pegawai dan tokoh perniagaan kanan.

Mahkamah di Ho Chi Minh City mendapati Tran Qui Thanh dan dua anak perempuannya bersalah kerana menipu pelabur berhubung pinjaman yang dikeluarkan antara 2019 dan 2020.

Pengerusi kumpulan minuman Tan Hiep Phat, Thanh, 71 didapati mendalangi penipuan terhadap aset bersesuaian yang diletakkan sebagai cagaran terhadap pinjaman, lapor media kerajaan.

Walaupun peminjam membayar balik wang itu dengan faedah, Thanh enggan memulangkan semula aset itu dengan memberikan pelbagai alasan, termasuk mendakwa peminjam kehilangan hak pembelian semula atas pelanggaran kontrak.

Dalam sabitan kes sama, mahkamah menjatuhkan hukuman penjara empat tahun kepada anak perempuan Thanh, Tran Uyen Phuong, 43 yang juga Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif syarikat.

Sementara itu, anak bongsu Thanh, Tran Ngoc Bich, 40, dijatuhkan hukuman penjara tiga tahun yang ditangguhkan.

Tan Hiep Phat merupakan salah sebuah syarikat minuman terbesar di Vietnam, yang terkenal dengan rangkaian teh botol dan minuman tenaga.

Sebelum menjalani hukumannya, Thanh berkata kepada mahkamah, dia kesal dengan apa yang berlaku dan bersedia bertanggungjawab.

"Saya ingin diberi kelonggaran serta peluang kembali kepada masyarakat tidak lama lagi untuk berbakti dan pengabdian saya yang berterusan," katanya.

Hakim Huynh Van Truc, yang membacakan keputusan di mahkamah hari ini, berkata jenayah defendan 'menimbulkan bahaya kepada masyarakat'.

"Defendan amat sedar tingkah lakunya akan dihukum dari segi undang-undang tetapi mereka tetap sengaja melakukan jenayah itu," katanya.

Beberapa pemimpin perniagaan Vietnam yang paling berjaya dihadapkan dengan sabitan rasuah 'relau api' negara itu.

Tindakan pembersihan rasuah dilakukan oleh Setiausaha Agung Parti Komunis yang berkuasa, Nguyen Phu Trong dan lebih 1,700 kes didakwa sejak 2021.

Dalam salah satu kes penipuan terbesar dalam sejarah, seorang hartawan, Truong My Lan dijatuhi hukuman mati awal bulan ini kerana mendalangi penipuan yang menyebabkan kerugian dianggarkan AS$27 bilion atau RM129.15 bilion.

Turut disabitkan bersama My Lan ialah 85 yang lain, termasuk pegawai kanan perbankan, dengan mereka dijatuhkan hukuman atas pelbagai tuduhan termasuk rasuah dan penyalahgunaan kuasa kepada peruntukan dan pelanggaran undang-undang perbankan.

Bulan lalu, mahkamah Hanoi menjatuhkan hukuman penjara lapan tahun kepada hartawan hartanah mewah, Do Anh Dung kerana menipu beribu-ribu pelabur dalam penipuan bon AS$355 juta (RM1.69 bilion).

Media kerajaan melaporkan Anh Dung dan anaknya yang dipenjarakan selama tiga tahun sudah membayar balik AS$355 juta itu. - AFP