TAIPEI: Taiwan dan Amerika Syarikat bekerjasama dalam menumpaskan kes penyeludupan dadah terbesar yang transit melalui Taiwan semasa dalam perjalanan ke AS, kata pegawai pada sidang media pada Selasa.

Kes itu terbongkar apabila Biro Siasatan Kementerian Kehakiman (MJIB) dan Pentadbiran Kastam dimaklumkan pada April bahawa kapal kontena yang berlepas dari Jakarta dengan sejumlah besar kratom atau ketum akan berhenti di Pelabuhan Kaohsiung sebelum menuju ke Los Angeles dan Miami.

Pendakwaraya Yu Yen-chieh berkata satu daripada kontena yang diturunkan di Pelabuhan Kaohsiung untuk pemindahan kapal kali pertama dibuka dan diperiksa pada hujung minggu pada 4 April dan 1,080 karton ketum ditemui.

Pegawai kastam kemudiannya memutuskan untuk membuka enam lagi kontena dari Indonesia dan akhirnya menemui sejumlah 7,535 kotak ketum seberat hampir 180 tan metrik.

Secara keseluruhan, dadah yang dirampas mempunyai nilai pasaran melebihi NT$36.3 bilion (AS$1.187 bilion), kata Yu.

Kratom, tumbuhan tropika yang mengandungi bahan kimia yang berfungsi seperti morfin dan sangat ketagihan, disenaraikan di Taiwan sebagai narkotik Kategori 3, menurut Pejabat Pendakwa Raya Daerah Kaohsiung.

Individu yang ditangkap membuat, membawa atau menjual narkotik Kategori 3 dikenakan hukuman penjara sekurang-kurangnya tujuh tahun dan juga boleh didenda sehingga NT$10 juta (AS$313,427).

--BERNAMA-CNA