BANGKOK: Thailand menyumbang 3.6 juta baht (100 baht = RM12.79) kepada Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) bagi menyokong program kemanusiaan khususnya dalam cabaran kesihatan awam di sepanjang sempadan Thailand-Myanmar.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Luar Parnpree Bahiddha-Nukara menyampaikan sumbangan itu kepada Wakil UNICEF ke Thailand, Kyungsun Kim.

Dalam satu kenyataan, Kementerian Luar menjelaskan sumbangan kewangan itu akan menyokong aktiviti UNICEF berkaitan imunisasi ibu dan anak, program WASH (Air, Sanitasi, dan Kebersihan), serta pemakanan di negeri Kayin dan Kayah Myanmar, yang bersempadan dengan Thailand.

"Ia menggariskan peranan konstruktif Thailand dalam menyokong kerja-kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu serta komitmen Thailand untuk menyokong usaha kemanusiaan di Myanmar.

"Ia juga akan membantu mengukuhkan sistem kesihatan awam di sepanjang sempadan Thailand-Myanmar, yang akan memberi manfaat kepada rakyatnya yang tinggal di kawasan sempadan ini," katanya.

-- BERNAMA