TANPA kebebasan media, tidak akan wujudnya hak asasi manusia.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif GLAAD, Sarah Kate Ellis berkata kedua-dua komponen tersebut saling memerlukan dalam memastikan masyarakat di seluruh dunia dilayan secara berperikemanusiaan.

“Anda tidak boleh menggerakkan sesebuah dasar sebelum menyentuh hati manusia dan anda dapat berbuat demikian menerusi media.

“Saya berpendapat apa yang paling penting sekali ialah hubungan langsung antara kebebasan media dan hak asasi manuasia.

“Kebebasan media begitu penting bagi memastikan warga dunia dilayan dengan berperikemanusiaan dan supaya media mempunyai akses untuk menyampaikan cerita bagi terus bersama-sama membina dunia yang lebih baik,” kata Ellis.

Beliau berkata demikian pada sesi forum bertajuk ‘Protecting Press Freedom’ sempenan Davos Agenda Week 2021 anjuran Forum Ekonomi Dunia yang berlangsung secara maya pada Selasa.

Dalam perkembangan yang sama, beliau berkata, ketua pegawai eksekutif syarikat media sosial memainkan peranan dalam mengekang maklumat salah.

“Ketua Pegawai Eksekutif memainkan peranan yang penting dan seperti yang anda saksikan di Amerika Syarikat beberapa minggu yang lepas, dua ketua pegawai eksekutif menghentikan kesalahan maklumat.

“Mereka berjaya ‘memadamkan api yang sudah marak buat lima tahun’.

“Apa yang kami lihat ialah dalam tempoh 48 jam, kadar kesalahan maklumat itu turun sebanyak 76 peratus,” katanya.

Sebelum ini, Twitter dan Facebook menyekat akaun bekas presiden Amerika Syarikat Donald Trump kerana retorik melampau hingga menyebabkan penyokongnya menyerbu bangunan Capitol.

Keganasan yang berlaku di bangunan tersebut menyebabkan lima orang terkorban, termasuk seorang pegawai polis Capitol.