Imej Amerika Syarikat semakin merosot dalam kalangan sekutunya selepas setahun Presiden Donald Trump melancarkan serangan lisannya ke negara-negara seperti Kanada dan Jerman.

Tinjauan 25 negara oleh Pusat Penyelidikan Pew juga menunjukkan bahawa responden dari seluruh dunia kurang yakin dengan kemampuan Trump untuk memimpin daripada yang mereka lakukan di Rusia oleh Vladimir Putin dan Xi Jinping dari China.

Sejak memegang jawatan pada Januari 2017, Trump telah menarik A.S. daripada perjanjian antarabangsa seperti Perjanjian Iklim Paris dan Perjanjian nuklear Iran, menyerlah kepada pemimpin autoritarian seperti Putin dan Kim Jong-un, Korea Utara, dan mengkritik jirannya dan sekutu NATO.

Pada bulan Jun, selepas sidang kemuncak G7 di Kanada, Trump enggan menandatangani satu kenyataan bersama dengan sekutu Amerika, menangkis tenteranya, Perdana Menteri Kanada, Justin Trudeau, sebagai "sangat tidak jujur dan lemah".

"Dia telah berulang kali menyerang Jerman untuk lebihan perdagangannya, perbelanjaan pertahanan yang rendah dan pergantungan pada gas Rusia."

Minggu lepas, ketika memberi satu ucapan di Perhimpunan Agung PBB di New York, Trump membuat orang ketawa daripada pemimpin dunia apabila dia menuntut telah mencapai lebih banyak dalam tempoh dua tahun berada di White House daripada hampir mana-mana pentadbiran lain di A.S. dalam sejarah.