NEW HAMPSHIRE: Bekas Presiden Amerika Syarikat (AS) Donald Trump mendaftar untuk pemilihan calon presiden di New Hampshire.

Beliau menjadi individu pertama yang pernah berkhidmat sebagai presiden memfailkan pencalonan secara peribadi lebih daripada sekali.

Secara tradisinya, setiap calon akan menghantar wakil, tetapi kehadiran Trump pada hari pendaftaran adalah sesuatu yang baharu bagi senario politik AS.

Sebelum ini Trump memfailkan kertas pencalonan bagi persaingan pada 2016 dan pada tahun 2020 Trump menghantar Naib Presiden Mike Pence untuk memfailkan pencalonan bagi pertandingan pada tahun itu.

"Saya akan mengatakan mesej mudah. Undi Trump dan selesaikan masalah anda. Itu sahaja caranya.

"Dengan cara itu anda boleh melakukan banyak mesej. Undi Trump dan selesaikan masalah anda," katanya.

Pendekatan baharu juga dilakukan bagi keselamatan ketika kehadirannya apabila hanya penyokong yang dipilih oleh kempen dibenarkan untuk berbaris di lorong ke pejabat Setiausaha Negara di Dewan Perwakilan.

Trump sebelum ini memenangi kedua-dua pemilihan utama bagi calon Presiden Republikan 2016 dan 2020 di New Hampshire.

Calon tahun ini mempunyai masa sehingga 27 Oktober untuk mendaftar secara rasmi dan puluhan calon dijangka akan berbuat demikian.

Prosesnya mudah, mereka hanya perlu memenuhi keperluan asas untuk menjadi presiden, mengisi borang satu halaman dan membayar yuran pemfailan AS$1,000.

Pada tahun 2020, 33 calon Demokrat dan 17 calon Republikan telah mendaftar.

Pendaftaran tertinggi pernah direkodkan adalah pada tahun 1992 dengan 61 pencalonan.