Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump meneruskan siri jelajah kempen pilihan raya presiden negara itu meskipun mendapat tentangan daripada ramai pakar kesihatan.

Dalam jelajah pertamanya di Tulsa, Oklahoma, Trump turut menimbulkan kontroversi dengan merujuk kepada virus COVID-19 menggunakan istilah yang bersifat perkauman.

Ribuan penyokong Trump berkumpul untuk mendengar ceramahnya.

Perhimpunan juga diadakan di tempat tertutup dengan tiada penjarakan sosial diamalkan dalam kalangan hadirin.

“Laporan media selalu menyebut COVID-19. Ia adalah penyakit yang mempunyai paling banyak nama dalam sejarah. Saya boleh memanggilnya 'kung flu' juga.

“Saya boleh memanggilnya dengan 19 nama berbeza. Ramai yang memanggilnya virus, ramai yang memanggilnya selesema. Apa bezanya?” soalnya.

Trump juga berkata, mereka yang membakar bendera AS patut dihukum.

Tindakan itu, yang dibenarkan mengikut undang-undang AS, sering dilihat sewaktu bantahan menentang diskriminasi golongan kulit hitam sejak kebelakangan ini.

“Saya menyokong kebebasan bersuara, tetapi itu (membakar bendera) adalah penodaan terhadap bendera AS. Ia satu perbuatan yang sangat buruk.

“Dulu kita ada banyak pantang-larang, tetapi sekarang tidak lagi kerana kita mahu menjadi terlalu terbuka. Lihatlah apa kesannya sekarang. Kita patut ada undang-undang di mana jika seseorang membakar dan memijak bendera AS, mereka patut dipenjara selama setahun,” katanya.

Pesaing Trump dalam pilihan raya akan datang, Joe Biden, masih enggan mengadakan jelajah kempen ekoran kebimbangan penularan COVID-19.

Biden dan Trump bakal berentap dalam Pilihan Raya Presiden AS pada 3 November nanti.

Pada masa yang sama, ratusan penunjuk perasaan "Black Lives Matter" berkumpul di luar stadium sewaktu Trump mengadakan ceramahnya. Mereka membanjiri beberapa jalan raya berhampiran selain menghalang lalu lintas.

Kakitangan Trump mendakwa, penunjuk perasaan menghalang penyokongnya daripada memasuki stadium tersebut.

Bagaimanapun, wartawan yang berada di situ berkata mereka tidak nampak penunjuk perasaan berbuat demikian.

Tiada sebarang insiden tidak diingini yang tercetus susulan dari protes tersebut. Manakala polis melaporkan, hanya satu tangkapan dibuat. - Agensi