ABU DHABI: Emiriah Arab Bersatu (UAE) mengumumkan ketibaan kapal pertama yang membawa 200 tan bekalan makanan dan bantuan ke Semenanjung Gaza, lapor Agensi Berita Emiriah (WAM).

Bantuan itu dihantar melalui koridor maritim yang dilancarkan dari Pelabuhan Larnaca di Cyprus ke Gaza dengan kerjasama UAE, World Central Kitchen (WCK) dan Cyprus.

Dalam satu kenyataan pada Jumaat, Kementerian Luar UAE (MoFA) menekankan usahanya untuk menyelaras penghantaran bantuan kemanusiaan ke kawasan utara Semenanjung Gaza melalui koridor maritim Amalthea.

Kementerian itu memuji usaha penting kepimpinan Cyprus, World Central Kitchen dan rakan antarabangsa dalam memperkukuh tindak balas kemanusiaan kepada orang awam di utara Gaza.

Selain itu, Kementerian menegaskan bahawa malapetaka kemanusiaan yang semakin teruk di Semenanjung Gaza memerlukan pendekatan antarabangsa secara kolektif untuk segera mengurangkan ancaman kepada orang awam yang tidak bersalah dengan memastikan penyampaian bantuan segera, selamat, tanpa halangan dan mampan.

MoFA juga mengesahkan bahawa koridor maritim adalah sebahagian daripada usaha berterusan dan komited untuk meningkatkan aliran bantuan kemanusiaan dan komoditi komersial melalui semua laluan yang mungkin.

Sebagai sebahagian daripada komitmen yang tidak berbelah bahagi kepada rakyat Palestin dan usaha kemanusiaan, UAE telah menghantar 21,000 tan bekalan segera, termasuk makanan, air dan barangan perubatan.

Bantuan negara itu dihantar melalui 213 penerbangan, lapan bantuan menggunakan payung terjun, 946 trak dan dua kapal.

UAE juga telah merasmikan beberapa projek bantuan mampan dan menyediakan rawatan perubatan kepada orang awam dari Gaza dengan menubuhkan sebuah hospital medan di selatan Semenanjung Gaza, sebagai tambahan kepada hospital terapung yang berlabuh di Pelabuhan Al-Arish Mesir.

-- BERNAMA