NAIROBI: Ketika dunia berdepan pelbagai krisis berganda pada ketika ini, ramai beranggapan bahawa penyelesaiannya bergantung kepada aspek kewangan.

Namun itu dinafikan dengan tegas oleh Duta Muhibbah UN-Habitat, Puteri Lamia Majed Al-Saud.

“Wang bukanlah puncanya, tetapi kita gagal untuk memahami dan mengenal pasti jurang keperluan antara satu negara dengan negara yang lain, itu adalah masalah yang sebenar.

Puteri Lamia berkata demikian dalam sidang media di Perhimpunan UN-Habitat yang kini berlangsung di Nairobi, Kenya.


Setiausaha Agung di Alwaleed Philanthropies ini turut mengingatkan bahawa krisis-krisis yang berlaku di seluruh dunia pada hari ini bukanlah perkara yang baharu.

"Kita harus mengakui, perkara ini bukanlah baharu. Krisis kemanusiaan, peperangan dan pelbagai masalah lain sentiasa berlaku.

"Saya yakin kita gagal mengenal pasti keperluan yang sebenar bukannya kerana tidak ada sumber kewangan, dan lebih banyak usaha yang lebih serius perlu dilakukan.

Lamia turut mengatakan bahawa Alwaleed Philanthropies sentiasa terbuka untuk bekerjasama dengan pihak yang mempunyai idea penyelesaian terbaik.

"Jika anda datang kepada kami, kami mahukan kertas kerja atau kerjasama yang mempunyai matlamat yang jelas untuk dicapai dan dapat merapatkan jurang yang ada.

"Kita perlukan kesungguhan untuk melakukan lebih lagi," kata beliau.

Alwaleed Philanthropies mendukung inisiatif di lebih 164 buah negara di seluruh dunia dengan kerjasama bersama kerajaan, badan bukan kerajaan dan organisasi pendidikan untuk menangani isu kemiskinan, hak upaya wanita dan belia, serta memberikan bantuan segara dalam krisis kemanusiaan.

Puteri Lamia yang baru-baru ini dilantik semula sebagai Duta Muhibbah UN-Habitat untuk penggal kedua aktif dalam isu penyelesaian bandar selain menyokong dana untuk pelbagai inisiatif berkaitan perumahan, COVID-19 dan juga krisis perubahan iklim.