JAKARTA: Undang-undang jenayah baharu yang mengharamkan seks di luar nikah serta membendung kritikan bebas akan berkuat kuasa di Indonesia ternyata menimbulkan persoalan dalam kalangan pelancong dan ekspatriat.

Pengkritik berpendapat undang-undang baharu itu dilihat ‘melanggar’ kehidupan peribadi rakyat malah percubaan menghalang kritikan terhadap kerajaan dilihat sebagai hal yang 'mundur' di sebuah negara demokrasi termasuk menjejaskan iklim pelaburannya.

Undang-undang itu juga dikatakan berpotensi menganggu kemasukan pelancong asing, yang mungkin boleh menjejaskan pemulihan ekonomi di lokasi pelancongan seperti Bali yang baharu pulih sejak pandemik COVID-19.

Ini yang anda perlu tahu tentang undang-undang baharu:


Apakah peraturan baharu mengenai undang-undang yang menetapkan hubungan seks luar nikah sebagai jenayah?

Sesiapa yang melakukan hubungan seks di luar nikah boleh dipenjara sehingga setahun atau denda.

Sesiapa yang bersekedudukan sebagai suami isteri tanpa ikatan perkahwinan boleh dikenakan hukuman penjara sehingga enam bulan. Dalam kedua-dua kes, polis boleh mendakwa pelaku zina hanya berdasarkan aduan rasmi yang dibuat oleh ibu bapa, anak atau pasangan mereka.


Adakah kod baharu ini mengharamkan hubungan seks?

Kod itu tidak khusus kepada pekerjaan seks tetapi larangan seks luar nikah akan menjadikan industri pekerjaan seks atau pelacuran adalah tidak sah.


Bagaimana dengan hubungan LGBTQ?

Kod ini secara berkesan akan melarang hubungan LGBTQ. Kerajaan tidak mengiktiraf perkahwinan sejenis, jadi sebarang aktiviti seksual antara orang yang sama jantina akan dianggap sebagai luar nikah.


Bilakah kanun jenayah baharu berkuat kuasa?

Akan ada tempoh peralihan tiga tahun sehingga undang-undang dikuatkuasakan sepenuhnya, kerana kerajaan perlu merangka peraturan sebelum dilaksana. Kini selepas Parlimen meluluskan rang undang-undang itu, langkah seterusnya ialah Presiden Jokowi menandatangani dan dijangka akan diluluskan.


Setegas mana peraturan akan dikuatkuasakan?

Tidak jelas sama ada pasangan yang melancong ke Indonesia dan menginap di hotel akan diteliti dan dihukum.

Timbalan Menteri Undang-undang dan Hak Asasi Manusia, Edward Omar Sharif Hiariej berkata pihak berkuasa akan bertindak hanya jika ada aduan dan serbuan tidak akan dilakukan.

Kanun jenayah mengiktiraf "living laws" merangkumi undang-undang syariah yang ketat bermaksud kerajaan tempatan di 34 wilayah boleh menggubal undang-undang mereka sendiri berdasarkan kanun jenayah.


Adakah undang-undang akan berkuatkuasa di Bali?

Kanun jenayah terpakai kepada seluruh negara, termasuk Bali tetapi setiap wilayah boleh menguatkuasakan undang-undangnya sendiri berdasarkan kod tersebut.

Undang-undang baharu itu boleh menjadi kontroversi di sana, memandangkan pulau itu bergantung kepada industri pelancongan.


Apakah undang-undang lain yang terdapat dalam kod baharu?

Tindakan mempromosikan pencegahan kehamilan serta menghina agama turut diharamkan, selain mengembalikan larangan menghina Presiden dan Naib Presiden yang sedang memegang jawatan, institusi negara serta ideologi kebangsaan.

Kes menghina Presiden mesti dilaporkan oleh pemimpin itu sendiri dan boleh dihukum penjara hingga tiga tahun jika sabit kesalahan.