NAIB Presiden Amerika Syarikat (AS) Kamala Harris pada Isnin singgah di sebuat pusat vaksinasi di Las Vegas bagi mengucapkan terima kasih kepada petugas barisan hadapan yang berhempas pulas memberi vaksin kepada komuniti setempat.

Tindakan itu adalah sebahagian daripada lawatan rentas negeri Harris dalam kempennya untuk memaklumkan mengenai faedah bantuan COVID-19 bernilai ASD1.9 trilion sebagaimana diumumkan Presiden Joe Biden sebelum ini.

Ia juga merupakan lawatan domestik Harris yang pertama sebagai Naib Presiden dalam siri jelajah "Help Is Here", manakala Biden dan isteri sudah memulakan kempen sama sejak Isnin.

"Anda semua adalah hero ketika ini. Dan ini merupakan waktu yang bersejarah, dari segi krisis, dan juga dari segi bilangan hero yang telah muncul.

"Kalian menyelamatkan nyawa. Kalian menolong orang yang mungkin tidak pernah anda temui. Tetapi, kerana mereka tahu apa yang anda lakukan, mereka terinspirasi untuk mempercayai dan yakin dengan anda.

"Anda semua banyak berkorban selama setahun ini, melupakan kepentingan diri dan keluarga. Oleh itu, saya di sini mengucapkan terima kasih bagi pihak presiden, diri saya sendiri dan negara kita, kepada anda semua.

"Saya tahu kita perlukan kerja kuat dari pihak anda untuk menemui cahaya di hujung terowong," kata Harris di University of Nevada Las Vegas, di Las Vegas.


Harris dan Biden dijadualkan muncul bersama di Atlanta pada Jumaat bagi bertemu dengan pemilik perniagaan kecil.

Jelajah itu adalah bertujuan memberi kesedaran dan perincian kepada orang ramai mengenai bantuan kepada rakyat berdepan tempoh sukar kerana COVID-19.