LONDON: Perdana Menteri Britain Boris Johnson pada Ahad digesa segera menyumbang vaksin kepada negara-negara miskin atau berisiko menghadapi lambakan ketika petugas barisan hadapan terdedah kepada COVID-19, lapor Xinhua memetik akhbar Evening Standard.

Badan amal kesihatan dan pembangunan Britain mendesak perdana menteri untuk mengambil "tindakan segera" dan "menjelaskan" bagaimana dos akan diagihkan. 

Rayuan itu terkandung dalam surat mereka termasuk Penasihat Sains Kerajaan Britain Jeremy Farrar dan Save the Children UK kepada perdana menteri.

Dengan lebih separuh orang dewasa di negara ini telah mendapat suntikan, mereka berkata Britain adalah "antara pembeli per kapita tertinggi di dunia" vaksin dan mempunyai lebih 100 juta lebihan dos.

"Oleh itu terdapat risiko tinggi UK akan menyimpan lebihan bekalan vaksin ketika pekerja kesihatan dan golongan paling mudah dijangkiti penyakit di negara berpendapatan rendah dan sederhana yang tidak memiliki akses.

“UK akan menggunakan lebihan dos vaksin untuk memvaksinasi pekerja kesihatan barisan hadapan dunia dua kali ganda lebih banyak," menurut surat itu.

Britain juga didesak segera menyumbangkan dos melalui inisiatif COVAX, yang bertanggungjawab menyediakan vaksin untuk negara berpendapatan rendah dan sederhana.

Menurut kerajaan Britain negara ini akan berkongsi sebahagian besar lebihan dengan kumpulan COVAX apabila tersedia.

COVAX adalah inisiatif global yang disokong oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk memastikan akses global yang berkesan dan adil terhadap vaksin COVID-19.

Farrar berkata Britain masih mempunyai akses kontrak kepada sekurang-kurangnya 100 juta lebihan dos selepas seluruh penduduk divaksin.

"Sekarang adalah masa untuk berfikir di luar sempadan kita. Dunia tidak akan selamat apabila ada negara-negara lain yang masih memerangi virus itu," katanya

-- BERNAMA

 

TAG: Boris Johnson, vaksin, sumbang, negara miskin