Seorang wanita dari Sheffield, England berjaya menarik perhatian dunia dengan menerima 16,000 kad ucapan sempena ulang tahunnya yang ke 100.

Winnie Blagden, yang dilaporkan tidak mempunyai saudara-mara yang masih hidup, menerima kad ucapan hari jadi dan hadiah dari seluruh dunia atas permintaan sebuah radio stesen di Sheffield.

Difahamkan, stesen BBC Radio Sheffield telah menulis sebuah kenyataan Facebook pada 13 Mei lalu dimana mereka meminta pengamal media sosial untuk menghantar kad ucapan sempena hari jadi Winnie yang ke 100.

Bukan itu sahaja, berita itu juga telah disiarkan melalui radio oleh penyampai radio stesen berkenaan.


Bagaimanapun, stesen radio itu terkejut dengan sambutan yang diterima apabila mereka menerima sebanyak 16,000 kad ucapan serta hadiah untuk Winnie Blagden yang juga merupakan seorang balu tanpa anak.










Malah, pengguna media sosial dari Amerika Syarikat, Australia, New Zealand, Romania dan Jepun turut menghantar ucapan mereka melalui akaun Facebook mereka.


Bukan itu sahaja, radio stesen tersebut juga telah menganjurkan majlis sambutan ulang tahun wanita tersebut di Dewan Bandar Sheffield.



"Saya berasa sangat gembira. Saya tidak pernah menyambut hari jadi saya sebegini.

"Saya ingin ucapkan terima kasih kepada mereka yang meluangkan masa untuk mengirim kad ucapan dah hadiah sempena hari jadi saya," kata Winnie.


Memetik laporan Telegraph, menurut seorang wartawan BBC, Kat Harbourne yang membantu menganjurkan kempen ini, tindakan ini diambil selepas dia bertemu dengan salah seorang penjaga Winnie, Sue Pinder, di sebuah pameran BBC awal bulan ini.

Kebimbangan Sue bagaimana mereka akan menyambut hari jadi Winnie telah menyebabkan wartawan itu bertindak menyampaikan berita itu kepada pendengar radio dan pengamal media sosial.

“Kami terpegun dengan sambutan yang diberikan oleh orang ramai kerana kami tidak sangka untuk menerima kad ucapan dan hadiah sebanyak itu,” kata Harbourne.