MOSCOW: Bekas wartawan TV negara Marina Ovsyannikova, yang menarik perhatian seluruh dunia kerana protes antiperangnya menerusi siaran langsung di televisyen Rusia, telah dijatuhi hukuman penjara lapan tahun setengah tanpa kehadiran, lapor Jerman agensi berita (dpa).

Mahkamah di Moscow mendapati Ovsyannikova bersalah kerana dengan sengaja menyebarkan maklumat palsu mengenai angkatan tentera Rusia, lapor agensi Interfax pada Rabu.

Bekas editor itu, yang masih bekerja di stesen televisyen negara Rusia pada ketika itu, mencetuskan kekecohan pada Mac 2022, sejurus selepas permulaan pencerobohan Rusia ke atas Ukraine.

Ovsyannikova bekerja untuk Channel One dan dianggap setia kepada Kremlin sehingga dia memegang sepanduk antiperang di hadapan kamera pada siaran berita utama yang berbunyi: "Hentikan perang - mereka berbohong kepada anda."

Di bawah undang-undang Rusia, perang Moscow ke atas Ukraine hanya boleh dirujuk sebagai operasi ketenteraan khas. Penalti kerana mengkritik tindakan tentera Rusia menjadi lebih berat tahun lalu.

Selepas protes itu, Ovsyannikova, 45, bekerja untuk akhbar Jerman Welt, tetapi kemudian kembali ke Rusia dan membantah perang sekali lagi, kali ini berhampiran Kremlin.

Pada Oktober 2022, peguamnya berkata dia telah meninggalkan negara asalnya dan berada di suatu tempat di Eropah.

Anak perempuannya meninggalkan negara bersama Ovsyannikova, manakala anak lelakinya tinggal bersama bapanya di Rusia.

--BERNAMA-dpa