KYIV: Presiden Ukraine, Volodymyr Zelenskyy menyatakan keyakinan bahawa Amerika Syarikat (AS) dan negara-negara Barat lain akan terus menyokong Ukraine dalam perjuangannya menangkis pencerobohan Rusia.

Bercakap pada sidang media akhir tahun pada Selasa, Zelenskyy berkata, bantuan kewangan memainkan peranan penting dalam usaha negara itu untuk mengusir tentera Rusia yang mula menceroboh sempadan pada Februari 2022.

"Kami bekerja keras dalam perkara ini dan saya pasti Amerika Syarikat tidak akan mengkhianati kami dan apa yang kami persetujui di Amerika Syarikat akan dipenuhi sepenuhnya," kata Zelenskyy.

Kenyataan itu dikeluarkan beliau berikutan kekurangan bantuan diterima daripada sekutunya, Amerika Syarikat (AS) dan Kesatuan Eropah (EU).

Anggota Kongres di AS dari parti Republik sudah mula menyekat pakej ketenteraan bernilai AS$60 bilion untuk Ukraine awal bulan ini.

Minggu ini, wakil White House dan Jabatan Negara berkata, AS merancang satu lagi pakej bantuan ketenteraan ke Ukraine - tetapi ia mempunyai keupayaan terhad untuk menghantar lebih banyak bantuan selepas itu melainkan Kongres bertindak.

Penarikan sokongan AS diikuti dengan tindakan Hungary menyekat perjanjian bantuan kewangan EU €50 bilion minggu lalu.

Pemimpin EU, bagaimanapun berkata, Ukraine tidak akan dibiarkan tanpa sokongan.

Zelenskyy, yang sebelum ini memberi amaran bahawa penangguhan sedemikian menguntungkan Presiden Rusia, Vladimir Putin berkata, kemenangan Donald Trump dalam pilihan raya AS 2024 boleh memberi
"impak yang sangat kuat terhadap perjalanan perang" jika beliau meneruskan dasar terhadap Ukraine yang "lebih dingin atau menjimatkan.”

Pemimpin Ukraine itu juga yakin EU akan bergerak ke hadapan dengan pakej bantuan 50 bilion euro, walaupun mendapat tentangan dari Hungary, yang kerajaan sayap kanannya telah menimbulkan bantahan terhadap bantuan lanjut untuk Ukraine.

"Saya yakin bahawa kami telah mencapai semua ini.

"Persoalannya sekarang adalah satu garis masa yang tetap," kata Zelenskyy.

Walau bagaimanapun, sokongan untuk Ukraine telah menjadi isu yang memecah belah di negara-negara Barat selepas serangan balas yang telah lama ditunggu-tunggu sepanjang musim panas gagal untuk memenangi semula wilayah yang besar dan perang berterusan.

Pencerobohan Rusia yang dituduh termasuk jenayah perang telah memusnahkan bandar-bandar di Ukraine, menyebabkan berjuta-juta orang kehilangan tempat tinggal dan menyebabkan kematian sekurang-kurangnya 10,000 orang awam, menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Sementara itu, Putin berkata, negara itu terbuka kepada rundingan dengan Ukraine, AS dan Eropah tetapi menambah bahawa Rusia "tidak akan menyerahkan apa yang menjadi milik kita".

"Barat tidak meninggalkan strategi membendung Rusia dan matlamat agresifnya di Ukraine.

"Kami juga tidak akan meninggalkan matlamat operasi ketenteraan khas," tegas Putin. - Agensi