Teater tari muzikal, Ariah yang digarap secara besar-besaran dipentaskan selama tiga malam berturut-turut bermula Jumat malam sebagai kemuncak acara sambutan ulang tahun ke-486 kota Jakarta.

Pementasan itu dipersembahkan di pentas terbuka yang dibangunkan di Monumen Nasional di tengah ibu kota ini melibatkan 200 penari dan 120 pemain muzik orkestra yang dipimpin oleh komposer terkenal, Erwin Gutawa yang juga merupakan penata muzik persembahan.

Ariah dikerjakan oleh tenaga kreatif yang sama yang sebelum ini menghasilkan teater tari muzikal Matah Ati yang dipentaskan buat pertama kali di Esplanade, Singapura pada Oktober 2010 sebelum dipentaskan semula di Jakarta dan Solo pada 2011 dan 2012.





Matah Ati yang dipentaskan dengan cukup jaya dan mendapat reaksi hangat di kalangan pengkritik dan pemerhati budaya mengangkat seni budaya Jawa. Ia pernah diusahakan untuk dibawa ke Malaysia namun tidak mendapat maklum balas positif daripada pihak tertentu di Kuala Lumpur.

Ariah pula kali ini menampilkan seni dan budaya masyarakat Betawi diarahkan oleh Atilah Soeryadjaya yang juga menulis naskah dan lirik lagu. Beliau sekali lagi menggandingkan Jay Soebyakto sebagai penata artistik serta Wiwiek Sipala dan Eko Supendi sebagai penata tari.





Teater tari yang mengambil masa hampir 90 minit itu mengangkat kisah perjuangan perempuan yang mempertahankan martabat dan kehormatannya. Ia mengambil latar Jakarta pada tahun 1869 ketika terjadinya pemberontakan kaum petani menentang penindasan penjajah Belanda.

"Saya mahu Ariah menjadi satu lagi rujukan perjuangan perempuan Indonesia," kata Atilah semasa ditemui selepas raptai penuh terakhir pada Khamis malam.

Dalam kata pengantar pada buku program pementasan, Atilah melahirkan harapan agar karyanya ini akan membangkitkan rasa ingin tahu terhadap keunikan seni dan budaya bangsa.

Teater Ariah

"Penciptaan Ariah dan Matah Ati berangkat dari keinginan dan niat supaya generasi muda tidak merasa takut, asing dan jauh dengan tradisi dan budaya bangsa," katanya.

Menurut Aditya WS Soeryadjaya, Ketua Pegawai Eksekutif PT Ramba Energy iaitu sebuah syarikat yang mendukung pementasan Ariah, teater tari muzikal itu mengandungi banyak inspirasi dan makna bagi bangsa Indonesia.

"Semangat membela kehormatan dan harga diri daripada penindasan serta keinginan untuk menyerah pada keadaan menjadi pesan yang ingin disebarkan oleh Ariah," katanya seperti tercatat buku program.

Teater Ariah


Sesuai dengan pementasannya di lokasi yang menjadi ikon Jakarta — seperti Dataran Merdeka di Kuala Lumpur, pentasnya dibangunkan secara raksasa dan dengan adunan multimedia, memberikan kesan visual yang cukup spektakuler. Pentasnya berukuran 72 meter panjang atau menyamai ukuran tiga suku padang bola sepak dan dibahagikan kepada tiga tingkat serta dibuat miring antara 15 hingga 35 darjah.

Selepas persembahan di Jakarta ini, penerbit Ariah, Global 3L merancang untuk merangka semula produksi gergasi ini untuk dibawa keliling ke beberapa kota di Indonesia dan ke luar negara.