PEMAIN piano berbakat, Joey Alexander telah menjadi ahli muzik Indonesia yang pertama tercalon dalam anugerah Grammy, anugerah industri muzik paling berprestij yang disampaikan oleh National Academy of Recording Arts and Sciences.

Dilahirkan di Denpasar pada tahun 2003, Joey telah dicalonkan untuk dua kategori pada anugerah Grammy ke-58. Single beliau yang berjudul Giant Steps dicalonkan untuk Persembahan Jazz Solo Spontan Terbaik dan album beliau, My Favorite Things bertanding dalam kategori Album Instrumental Jazz Terbaik.

Joey bukan sahaja warga Indonesia pertama yang dicalonkan dalam Grammy, malah beliau juga merupakan calon termuda dalam sejarah bagi kategori jazz.

Menurut laman sesawang rasmi beliau, Joey mula bermain piano sejak berusia enam tahun. Bapanya, seorang pemuzik amatur, memperkenalkan beliau dengan alat muzik dan menyuburkan bakat spontan beliau dalam jazz melalui rakaman jazz klasik yang sentiasa diperdengar.

Joey juga sentiasa dibawa untuk bermain muzik di Bali dan Jakarta.

Joey tidak pernah menerima pendidikan rasmi dalam irama jazz sebaliknya menajamkan kemahiran melalui muzik kegemaran yang selalu didengar. Beliau dipengaruhi pemuzik jazz seperti Duke Ellington, Thelonious Monk, John Coltrane, dan Bill Evans. Pemain trumpet seperti Clofford Brown, Lee Morgan, Miles Davis, dan Wynton Marsalis.

Pada usia muda, beliau telah dijemput untuk membuat persembahan di beberapa festival jazz berprestij termasuklah Festivall Jazz Rochester, Festival Jazz Newport, dan di persidangan TED.

Anugerah Grammy ke-58 akan berlangsung pada 12 Februari 2016 di Staples Center, Los Angeles.