Pelakon dan pengacara jelita, Mira Filzah bakal disatukan sebagai isteri kepada Wan Emir Astar Wan Mohammad Khair-il Anuar malam ini.

Berita ini sekali gus melenyapkan spekulasi tarikh pernikahannya dalam kalangan lebih 6.7 pengikutnya di Instagram.

Mira atau nama sebenarnya Nur Amirah Filzah Badioezaman dan Wan Emir Astar akan melangsungkan pernikahan mereka di sebuah pusat konvensyen di Bukit Kiara, di sini malam ini.

Pelakon drama Bidadari Kiriman Tuhan itu memilih Wan Emir Astar, seorang arkitek yang juga anak kepada Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datin Mastura Mohd Yazid.

Berdasarkan perancangan awal, Mira dan Wan Emir Astar sepatutnya melangsungkan pernikahan pada bulan Oktober, namun hasrat itu dipercepatkan berikutan kakak sulungnya yang menetap di New York, Amerika Syarikat (AS), pulang ke Malaysia untuk majlis resepsi adik bongsu mereka.

"Seperti yang dilaporkan media sebelum ini, saya dan Emir sepatutnya disatukan Oktober ini, tapi disebabkan kakak saya tidak boleh berulang alik dengan kerap kerana terpaksa menjalani tempoh kuarantin selama 14 hari, jadi saya terpaksa mempercepatkan tarikh pernikahan.

“Adik bongsu saya juga terpaksa menunda sedikit tarikh pernikahan supaya kakak boleh menyaksikan perkahwinan kami berdua,” katanya seperti dilaporkan.

BACA : Mira Filzah kahwin Oktober ini?

BACA : Mira Filzah bakal tamatkan zaman bujang?

BACA : Mira Filzah minta maaf, tiada niat cetus isu

Memetik laporan media tempatan, Mira Filzah akan mengadakan tiga majlis resepsi demi kepuasan dengan mengeluarkan bajet sendiri dan tidak mahu bergantung kepada tajaan.

Kata Mira, menganjurkan majlis persandingan dengan mengeluarkan kos sendiri memberi peluang kepadanya untuk mengikut cita rasa sendiri.

Dalam masa sama, Mira turut memberitahu, dia tidak pernah mengenali bakal suaminya sebelum ini.

Pengenalan mereka, dedahnya, bermula selepas Wan Emir Astar cuba menghubunginya melalui Instagram, namun tidak dilayan.

Tidak berputus asa, Wan Emir Astar cuba menghubungi ibu Mira sehingga memintanya untuk cuba mengenali jejaka yang bakal memiliki hatinya selamanya malam ini.

Mira, 27, juga tidak menyangka akan terbuka hati untuk menerima jejaka berkelulusan dari United Kingdom (UK) dan bertugas sebagai arkitek pada pertemuan pertama.

Pasangan ini juga memilih Langkawi sebagai destinasi bulan madu meraka.