SEOUL: Anggota kumpulan BTS, Jungkook mencipta sejarah peribadi selepas Seven muncul di kedudukan pertama dalam carta Lagu Teratas Global Spotify dengan catatan lebih 15,995,378 penstriman dalam masa sehari.

Memetik Soompi, muzik video nyanyian penyanyi berusia 26 tahun itu turut meraih jumlah tontonan tertinggi dalam masa 24 jam yang mana muzik video turut menampilkan pelakon jelita, Han So Hee sebagai model.

Jungkook dilaporkan muncul sebagai artis lelaki pertama dengan lagu baharu dari mana-mana negara yang mencecah 15 juta tontonan di Spotify diikuti penyanyi Taylor Swift dengan lagu berjudul Lavender Haze.



Jungkook melancarkan single pertamanya bertajuk Seven dengan kolaborasi dengan Latto pada 14 Julai lalu.

Dalam pada itu, Seven juga merupakan lagu pertama nyanyian penyanyi solo K-pop yang berjaya berada di tempat pertama dalam carta Lagu Teratas Global Spotify.

Terdahulu, anggota BTS, Jimin, menjadi artis K-pop pertama yang berjaya menduduki carta dengan lagu solonya, Like Crazy, yang mana lagu itu pada awalnya muncul di tempat kedua sebelum naik ke tempat pertama sehari kemudian.

Seven versi instrumental turut muncul pada kedudukan No. 65 di carta Lagu Teratas Global Spotify, manakala lagu solo terdahulu Jungkook iaitu Still With You dan My You menduduki tempat ke 54 dan 113.

Selain Spotify, Seven muncul di kedudukan pertama di carta single digital harian Oricon di Jepun dan berada di tempat pertama untuk carta Top 100 Melon di Korea.