KUALA LUMPUR: Pemergian seniman Mazlan Tahir ke rahmahtullah pagi tadi disifatkan oleh ramai kenalannya bukan sahaja kehilangan besar pada dunia teater tanah air.

Sebaliknya, aktivis teater berjiwa besar itu akan terus dikenang sebagai seorang seniman yang sangat menjaga imannya sekalipun di dalam kesibukan memberi tumpuan pada dunia seni.

Bagi pelakon dan pensyarah, Norzizi Zulkifli, selama mengenali Mazlan, Allahyarham sentiasa mengingatkan anak-anak didik serta rakan-rakan pelakon mengenai kepentingan menjaga hubungan dengan Allah SWT.

Kata Norzizi, Allahyarham Mazlan sudah seperti abang kandung kepadanya dan bapa kepada sebilangan besar penuntut di Fakulti Filem, Tetater dan Animasi di Universiti Teknologi Mara (UiTM).

Allahyarham Mazlan merupakan pensyarah  kanan di UiTM.

“Nasihat yang tidak pernah jemu arwah titipkan ialah jangan sesekali lalai mengerjakan solat. Kalau sudah bergelar pelakon ternama sekalipun, hubungan dengan Allah harus sentiasa dijaga setiap masa dan ketika.

“Demikian juga dalam memelihara adab, Allahyarham Mazlan selalu memberikan contoh yang baik buat orang-orang di sekelilingnya. Kami kehilangan seorang figura yang beriman dan memiliki keperibadian mulia,” kata Norzizi yang juga Ketua Pusat Pengajian Teater di UiTM kepada Astro AWANI.

Allahyarham Mazlan, 56, menghembuskan nafas terakhir akibat sakit jantung sekitar pukul 10.30 pagi Khamis.

Sepanjang berdekad aktif dalam dunia teater, anak kelahiran Kuala Kubu Baru, Selangor itu telah membintangi banyak pementasan antaranya Lantai T. Pinkie, Ibu Zain, Anugerah Sirah Junjungan, Uda dan
Dara serta pernah muncul dalam filem Wayang.

Bagi pengarah, penulis skrip dan penerbit teater, Siti Rohayah Attan pula, persahabatan yang terjalin selama 30 tahun dengan Allahyarham Mazlan mendekatkannya dengan seorang seniman terbilang.

Sepanjang bekerjasama dalam pelbagai produksi teater, Allahyarham Mazlan, kata Siti Rohayah, amat menjaga keperibadiannya khususnya ketika bercakap atau semasa berkongsi pandangan dan buah fikiran.

“Lebih 30 tahun mengenalimu adalah hadiah terindah. Awak orang baik, Lan. Dunia seni dan UiTM kehilangan bintang ini. Damailah kau sahabat,” kata Siti Rohayah yang  mula bersahabat dengan Allahyarham Mazlan semasa sama-sama menuntut di Universiti Sains Malaysia (USM).

Pelakon dan penulis lirik tersohor, Che Kem turut berkongsi keperibadian Allahyarham Mazlan yang dirumuskan sebagai seorang seniman yang ramah dan berbudi bahasa.

Che Kem atau nama sebenarnya, Mohd Kamarulzaman Taib berkata, amat sukar untuk menerima hakikat pemergian sahabat yang memiliki keperibadian mulia itu.

“Kita kehilangan Allahyarham Mazlan Tahir, seorang pelakon, pengarah dan pendidik teater yang cukup dikenali.

“Saya pasti setiap yang mengenalinya mengagumi keramahan, budi bahasa dan lembut tutur katanya. Ternyata Allah maha mengetahui dan merencana riwayat insan. Sewaktu kita menginginkan kehadirannya, beliau dipanggil pulang.

“Al-Fatihah buatmu Abang Lan. Semoga tenang perjalananmu dan Allah membalas segala kebaikanmu,” tulis Che Kem di akaun Facebook peribadinya.

Sementara itu, antara anak seni yang terkesan dengan pemergian Allahyarham Mazlan ialah pelakon Azhan Rani.

Azhan menulis di media sosial betapa dia terlalu bersedih sebaik menerima khabar duka itu.

“Innalillahiwainnailahirojiun… baru saja dapat berita perginya insan yang sangat besar jasanya dalam perjalanan seniku ini. Dia adalah guru, pembimbing dan motivator yang aku sanjungi, aktivis dan pensyarah teater UiTM, Allahyarham Mazlan Tahir,” kata Azhan dalam hantarannya.

Jenazah Allahyarham Mazlan dijangka akan tiba di Masjid Al-Istiqamah Kayangan Height sekitar pukul 2 petang untuk dimandikan dan disembahyangkan sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Kampung Melayu Subang.