FILEM Sheriff: Narko Integriti kini mencipta satu fenomena di mana sudah mencapai kutipan RM60.5 juta selepas kurang sebulan ditayangkan di pawagam.


Zul Ariffin Pandai Buat Lawak

Menerusi video podcast bersama Asyraf Khalid di TikTok, Pengarah filem itu, Syafiq Yusof berkongsi mengenai sisi lain pelakon utamanya iaitu Zul Ariffin yang dia sendiri tidak menjangkanya.


“Zul Ariffin… kenapa aku suka Zul Ariffin ini sebab dia macam dapat baca apa yang aku nak dan kadang-kadang dia surprise aku dengan lakonan-lakonan yang aku rasa wow.

“Contoh aku beritahu, Sheriff: Narko Integriti, watak dia sebenarnya tak kelakar. Tapi bila dekat set, aku ada cakap yang macam ‘maybe you can play around with this watak’.

“Aku tak expect (jangka) dia buat lawak itu. Tapi bila dia buat lawak itu, masa first take tu, aku macam… mula terkejut 'apa ini' kan.

"Aku nak serius, tapi bila replay balik, aku macam aku rasa orang akan suka ni.

“Jadi, sebab itu dia teruskan. Dia jadi macam super natural dan dia buat lawak itu, dekat panggung orang gelak kan. So benda itu datang daripada Zul Ariffin. That is his creativity,” kata Syafiq.


Elizabeth Tan & Azira Shafinaz

Pada perkongsian yang sama, Syafiq juga menyenaraikan dua pelakon wanita yang paling dia suka bekerjasama iaitu Elizabeth Tan dan Azira Shafinaz.

“Yang pertama Elizabeth Tan, sebab dia adalah untuk mencari pelakon berbangsa Cina, yang boleh bertutur bahasa Melayu dengan elok, susah sebenarnya.

“Tapi dia boleh dan sangat bagus. Orang kedua, Azira Shafinaz… pun sama macam Zul Ariffin. Dia seolah-olah macam, dia tahu apa yang aku bayangkan. Dia baca skrip itu, dia faham skrip itu.

“Dan dia bagi emosi itu tepat dengan keperluan skrip itu. Dan Azira, dia sampaikan dengan sempurna,” kongsi Syafiq lagi.


Sinopsis Sheriff:

Sheriff menampilkan watak Nazri (Syafiq Kyle) iaitu seorang anggota polis dari Jabatan Narkotik yang merasakan masalah sindiket dadah Tony Ifrit semakin berleluasa.

Nazri berasa terdesak untuk menyelesaikan kes itu sendiri kerana Tony sering terlepas dari cengkaman undang-undang apabila melalui proses penghakiman.

Dalam masa yang sama, Sheriff (Zul Ariffin), seorang anggota daripada jabatan Integriti telah dihantar oleh pihak IGP untuk menyelesaikan kes 'Meth Killer' dan dia ditugaskan bersama. -Gempak