Bukan sesuatu yang mudah untuk menggabungjalinkan empat kisah kematian dalam tahanan, namun produksi teater 'Selak:Serak' oleh Rumah Anak Teater berjaya melakukannya.

Pementasan berbentuk ‘devise theater’ ini merupakan naskhah terbaru arahan Ayam Fared dan dibintangi oleh dua orang kolaborator, Lorna Hoong dan Khairil Ridzuan K’N.

Dipentaskan bagi memperingati ulangtahun kematian mendiang Teoh Beng Hock dan R.Gunasegaran, naskhah ini cuba menyelami pelbagai isu berkaitan ekonomi, politik dan sosial tempatan.

Selain kesannya kepada masyarakat, penonton secara tidak langsung terus disedarkan dengan pelbagai kes-kes terbaru yang melibatkan pihak polis sewaktu melaksanakan proses soal-siasat.

Menolak tanggapan keganasan pihak polis sebagai satu isu yang sensitif, Ayam menjelaskan sesuatu isu hanya dianggap sensitif apabila ia kurang diberi pendedahan meluas kepada masyarakat.

“Bahagian tubuh yang paling sensitif pada manusia adalah bahagian yang jarang disentuh. Apabila bahagian tersebut sentiasa disentuh, akan hilanglah sensitiviti tersebut. Apabila ia tidak disentuh, bahagian itu akan terus menjadi sensitif.


“ Isu sebegini perlu terus disentuh oleh setiap masyarakat terutamanya penggiat seni seperti kami untuk ia terus didedahkan dan menjadi peringatan kepada kita semua. Apabila ia disebarluaskan dan diperdebatkan, maka hilanglah sensitiviti tersebut.” ujar Ayam Fared, pemenang trofi Pengarah Terbaik di Anugerah Seni BOH Cameronian tahun 2012.

Empat kisah kematian dalam tahanan yang diselitkan dalam 'Selak:Serak' adalah N.Dhamendran yang mati pada tahun 2013, Ahmad Sarbani Mohamed (2011), A.Kugan (2009) dan Teoh Beng Hock (2009).

Menyingkap perasaan watak-watak yang digambarkan menerusi orang terdekat dengan si mati, Selak:Serak dianggap berjaya merangkaikan kisah-kisah di sebalik kematian tersebut berdasarkan perspektif mereka yang terdekat dengan si mati.

Paling penting, menyelongkar emosi yang dipendam oleh mereka yang terdekat dengan si mati menerusi pelambangan simbolisme yang tersirat.

Makna perkataan selak dan serak juga pelbagai berdasarkan sebutan ejaannya berpandukan e pepet atau pun e taling. Ia membuatkan pementasan ini terbuka kepada sebarang intepretasi yang pelbagai.

Apabila ditanya kepada penonton usai pementasan tersebut, ada yang menyifatkan pementasan itu sebagai dendam, tidak kurang juga yang menyifatkannya sebagai kekecewaan, kemarahan, kekerasan dan pelbagai rasa timbul setelah menontonnya.

Pihak penerbit berharap menerusi pementasan ini akan dapat menyedarkan masyarakat bahawa sekiranya budaya penderaan pihak berkuasa ini tidak dibendung, ia juga mungkin akan berlaku kepada orang terdekat kita sendiri.

Sebelum ini, Rumah Anak Teater pernah menerbitkan teater Tanda, Banduan Akhir di Sel Akhir, Short Eyes, SeNaPas dan Beng Hock.

Pementasan sepanjang 90 minit itu dipersembahkan dalam bahasa Melayu, Cina dan Inggeris dengan sarikata dalam bahasa Melayu.

Berlangsung di PJ Live Arts, Jaya One Petaling Jaya, pementasan Selak:Serak berlangsung mulai 12 hingga 14 Julai ini.

Harga tiket untuk menyaksikan pementasan ini berharga RM50, RM30 dan RM25 (pelajar dan OKU).
Layari laman sosial Facebook: Rumah Anak Teater, twitter @RumahAnakTeater dan Instagram Rumah Anak Teater untuk maklumat lanjut.

Klik hashtag #SelakSerak untuk membaca ulasan penonton yang telah menyaksikan pementasan tersebut.