KUALA LUMPUR: Ahmad Idham Ahmad Nazri dan Datuk Seri Eizlan Yusof mengakui sangat terkejut dengan tindakan Menteri Luar, Datuk Seri Saifuddin Abdullah menamatkan khidmat mereka masing-masing sebagai Setiausaha Kebudayaan dan Perunding Kreatif di Kementerian Luar.

Bahkan, Ahmad Idham dan Eizlan juga bingung dan tertanya-tanya apakah alasan yang menyebabkan khidmat mereka ditamatkan.

“Kami tidak tahu apa sebab kami diberhentikan. Tahu-tahu saja dapat surat memaklumkan perkhidmatan kami dihentikan.

“Mungkin rakan-rakan media boleh tolong tanya pada menteri kenapa kami diberhentikan sebab kami sudah tiada akses dengan menteri selepas diberhentikan,” kata Ahmad Idham dalam sidang media secara dalam talian pada Jumaat.

Sidang media itu turut disertai Eizlan yang senada dengan Ahmad Idham bahawa mereka tidak dimaklumkan lebih awal berhubung keputusan Menteri Luar mengambil tindakan sedemikian.

BACA: Khidmat Ahmad Idham, Eizlan Yusof di Kementerian Luar ditamatkan - Laporan

Pada Khamis, Saifuddin memberitahu Sinar Daily bahawa khidmat Ahmad Idham Ahmad Nazri dan Datuk Seri Eizlan Yusof, masing-masing sebagai Setiausaha Kebudayaan dan Perunding Kreatif di Kementerian Luar, sudah ditamatkan.

Bagaimanapun, Saifuddin enggan mengulas mengenai punca penamatan kontrak kedua-dua mereka.

Sebelum ini, media melaporkan, pelantikan Ahmad Idham dan Eizlan selaras objektif membangunkan Diplomasi Budaya di bawah Kerangka Dasar Luar Malaysia pada 1 November, tahun lalu.

Ahmad Idham sebelum itu merupakan Ketua Pegawai Eksekutif, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas).

Akur ditamatkan kontrak - Ahmad Idham


Sementara itu, menurut Ahmad Idham, melalui surat yang diterima pada 28 Februari lalu, khidmat beliau dan Eizlan ditamatkan secara 24 jam berkuat kuasa 23 Februari.

Kata Ahmad Idham, bukan tidak menghormati atau mempersoal keputusan Menteri Luar itu, sebaliknya, apa yang menjadi tanda tanya pada beliau ialah tindakan itu dibuat tanpa mengikut cara dan etika yang betul.

Berpengalaman berkhidmat di dalam agensi kerajaan sebelum ini, Ahmad Idham berkata, sepanjang pengetahuannya, sebelum seseorang pegawai atau kakitangan diberhentikan, harus dikeluarkan surat teguran atau amaran terlebih dahulu.

“Saya pernah duduk dalam agensi kerajaan, saya sedia maklum tatacara kerajaan, tetapi (dalam kes beliau dan Eizlan) itu tidak berlaku.

“Tahu-tahu sahaja pada tarikh itu (28 Februari) saya terima surat penamatkan perkhidmatan,” ujarnya.

Bagi Eizlan pula, tindakan yang diambil Saifuddin terhadap beliau dan rakannya sangat tidak ‘gentleman’.
Sebagai seorang menteri, Saifuddin, kata Eizlan, mempunyai pelbagai cara yang boleh dibuat untuk memaklumkan mengenai tindakan menamatkan perkhidmatan beliau dan Ahmad Idham.

“Tindakan ini tidak gentleman daripada menteri, boleh sahaja beliau (menteri) panggil untuk bincang dengan baik.

“Lagipun dalam kes saya hanya lakukan sumbangan kepada kerajaan, tanpa menerima sebarang gaji, bahkan keluar duit sendiri pula untuk berkhidmat di Kementerian Luar.

“Kami hormati keputusan menteri, cuma ralat tak dipanggil bincang. Terus-terang saya katakan kami tidak tahu apa sebab kami diberhentikan,” tegas Eizlan.

Surat tamat kontrak dibuat ketika kena COVID-19 - Ahmad Idham


Dalam sidang media itu, Ahmad Idham juga menarik perhatian mengenai dakwaan kononnya beliau dan Eizlan sedang ‘melobi’ untuk menjadi calon dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).

Kata Ahmad Idham, dakwaan itu samata-mata mahu melagakan beliau dan Saifuddin .

“Kalau nak masuk politik baik saya jumpa Tan Sri Muhyiddin Yassin,” ringkas jawab Ahmad Idham sambil mengakui beliau adalah ahli Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) pimpinan Muhyiddin.

Jumpa Tan Sri Muhyiddin jika saya nak masuk politik - Ahmad Idham




Memahami kedudukan mereka kini yang bukan lagi sebahagian daripada penjawat awam atau lebih tepat bukan lagi pegawai kanan di Kementerian Luar, Ahmad Idham dan Eizlan berkata, mereka sedia untuk mengembalikan semula pasport diplomatik yang ditawarkan sebelum ini.

“Sudah tentu kami akan mengembalikan semula pasport diplomatik kepada kerajaan,” kata Ahmad Idham dan dipersetujui oleh Eizlan.