ISKANDAR PUTERI: Seramai 10 pendatang asing tanpa izin (PATI) warga Indonesia sanggup membayar sehingga RM3,000 seorang untuk pulang beraya ke negara asal melalui laluan tikus di perairan Tanjung Pelepas pada Jumaat lalu.

Bagaimanapun, tindakan mereka membayar sindiket untuk diseludup keluar secara haram dari negara ini gagal apabila bot dinaiki mereka dipintas Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM).

Pengarah Kastam Johor, Aminul Izmeer Mohd Sohaimi berkata, kesemua PATI bersama dua tekong warganegara berkenaan ditahan selepas Unit Marin Bahagian Penguatkuasaan Kastam berjaya memintas bot gentian kaca dinaiki mereka pada jam 2 pagi.

"Unit Marin telah mengesan sebuah bot fiber yang mencurigakan semasa menjalankan rondaan di perairan laur Tanjung Pelepas. Bot berkenaan berjaya dipintas sebelum pemeriksaan dijalankan.

"Hasil pemeriksaan mendapati terdapat dua lelaki warga Indonesia yang bertindak sebagai tekong selain 10 PATI yang menyeludup keluar menggunakan laluan tikus.

"Kesemua individu warga Indonesia berusia antara 25 hingga 50 tahun itu juga gagal mengemukakan dokumen sah malah tidak mempunyai permit sah tinggal di negara ini ketika pemeriksaan dilakukan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di Kompleks Sultan Abu Bakar (KSAB) Gelang Patah di sini pada Rabu.

Menurut Aminul Izmeer, siasatan awal dilakukan mendapati, kesemua PATI dipercayai sedang menuju ke Batam bagi pulang beraya.

"PATI ini sanggup membayar sehingga RM3,000 seorang bagi pulang beraya ke negara asal menggunakan laluan tikus.

"Kes PATI menyeludup keluar menggunakan laluan tikus di negeri ini termasuk Gelang Patah, ketika musim Aidilfitri selalunya meningkat. Ada beberapa 'hotspot' yang telah dikenalpasti dan dipantau pihak berkuasa termasuk JKDM," katanya.

Mengulas lanjut, Aminul Izmeer berkata, dua tekong terbabit direman tujuh hari bermula 15 Mac lalu kerana melakukan kesalahan di bawah Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran 2007.

Manakala 10 PATI berkenaan diserahkan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk tindakan lanjut.

"Kes disiasat mengikut Seksyen 26J Akta ATIPSOM 2007, yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum lima tahun dan denda RM20,000, atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan," katanya.

*Artikel asal yang disiarkan di Sinar Harian