SHAH ALAM: Polis menahan 11 pengawal keselamatan bank di sekitar Sabak Bernam dan Kuala Selangor pada 6 dan 7 Feb lepas kerana melanggar syarat lesen iaitu menyimpan senjata api di rumah.

Ketua Polis Selangor Datuk Hussein Omar Khan berkata kesemua lelaki tempatan berusia lingkungan 25 hingga 53 tahun itu ditahan di rumah masing-masing hasil daripada risikan yang dijalankan pihaknya.

Beliau berkata sebanyak 11 laras 'pump gun', 55 butir peluru dan sebuah kereta turut dirampas.

"Semasa serbuan dijalankan, kesemua pengawal keselamatan itu telah tamat tugas di bank dan didapati menyimpan senjata api jenis pump gun di rumah seperti meletakkan di bawah katil, tepi dan dalam almari pakaian serta dalam kereta," katanya pada sidang media di sini hari ini.

Menurutnya hasil siasatan mendapati pengawal keselamatan tersebut membawa senjata api balik ke rumah menggunakan motosikal dengan cara tidak selamat seperti menggalasnya di belakang, selain memaklumkan mereka telah diarahkan oleh syarikat untuk menyimpan senjata api di rumah selepas tamat kerja.

Kejadian itu, katanya berlarutan selama lebih kurang dua tahun dan hasil siasatan mendapati syarikat tersebut yang dilesenkan di Kuala Lumpur telah melakukan lima kesalahan sebelum ini sejak 2015.

Hussein berkata kesemua pengawal keselamatan tersebut didapati melakukan kesalahan di bawah Seksyen 8 (b) Akta Senjata 1960 kerana melanggar syarat lesen dan jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara tujuh tahun atau denda tidak lebih RM10,000.

Menurutnya siasatan sedang dijalankan ke atas syarikat tersebut dan jika didapati melakukan kesalahan terbabit pihaknya akan menarik lesen yang diberikan.

Beliau turut mengingatkan kepada semua syarikat yang memiliki senjata api untuk mematuhi syarat lesen bagi mengelakkan kejadian seperti samun menggunakan senjata api, pemerasan atau kejadian kehilangan senjata atau dicuri.

"Syarikat keselamatan tidak boleh mengambil mudah dalam aspek keselamatan senjata api seperti tidak membuka cawangan di kawasan tempat bertugas dan tidak membina bilik kebal senjata api hanya kerana untuk menjimatkan kos," katanya.

--BERNAMA