Rakyat Malaysia mesti mengelakkan memainkan isu sensitif dan menolak ekstremisme dalam memperingati 13 Mei, menurut seorang ahli sejarah dan bekas ahli pertubuhan kontroversi hak Melayu Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia PERKASA.

Prof Datin Paduka Datuk Dr Ramlah Adam berkata ini adalah antara pengajaran yang boleh dipelajari daripada rusuhan itu pada tahun 1969 yang mengakibatkan kematian ramai orang-orang Melayu dan Cina.

"Elakkan isu-isu sensitif yang akan menyebabkan pergeseran di antara kaum," kata pengarah Pusat Kajian Institusi Raja Malaysia itu kepada Astro AWANI.

"Sejak tahun 1970-an, kita mempunyai keamanan relatif, selain daripada insiden kecil seperti Kampung Medan yang berjaya diatasi.

"Kita tidak mahu kenyataan daripada NGO atau media yang mengatakan perkara-perkara seperti penghijrahan orang Cina adalah satu kesilapan. Perkara-perkara ini telah berlaku. Mereka telah menjadi warganegara. Jangan menimbulkan sebarang perkara negatif," kata Ramlah.

Ramlah merujuk kepada kenyataan kontroversi oleh badan bukan kerajaan Ikatan Muslimin Malaysia ( ISMA), yang melabelkan masyarakat Cina sebagai pendatang dan mendakwa kedatangan mereka ke Tanah Melayu bersama penjajah British suatu ketika dulu adalah pencerobohan.

LIHAT BERITA PENUH DI SINI